One World Two Skis – expedice Beton Ski Team podél Hedvábné stezky

One World Two Skis – expedice Beton Ski Team podél Hedvábné stezky

One World, Two Skis to je putování po zemi od Tater až do Himalájí, extrémní skialpinismus a prvosjezdy hor v dosud málo prozkoumaných oblastech Albánie, východního Turecka, Íránu a Kyrgyzstánu. Je to pouť podél hedvábné stezky až pod dvě himálajské osmitisícovky (Cho Oyu a Shisha Pangmu) a pokus o jejich sjezd na lyžích.

Martin Štourač (extrémní lyžař, horolezec, paraglidista) a Karel Svoboda (extrémní lyžař, právník, cestovatel). Dva milovníci adrenalinu s velkými sny, pro něž je cestování a skialpinismus zdrojem neutuchající životní radosti. To je Beton Ski Team. Už v polovině února se vydají na další téměř sedmiměsíční výpravu, plnou strmých svahů a extrémních sjezdů.

Prohlédněte si i další fotografie k článku…

Žádné vleky, žádné helikoptéry, ani výškoví nosiči. Jejich cílem je lezení, sjíždění strmých svahů a stěn a hlavně objevování nových oblastí pro extrémní lyžování. Méně je někdy více. O to více to platí v horách. Během cesty z Tater až do Himalájí navštíví jen několik vybraných pohoří, aby je mohli pořádně prozkoumat a pokusit se i o obtížné prvosjezdy.

Jak vás celý projekt napadl?

Měli jsme být v plánu několik měsíců na horách v Evropě, hlavně v Tatrách a Chamonix, s možným výpadem na Balkán. Těšili jsme se, ale tak nějak jsme cítili, že to není úplně ono.

Nápad podniknout tuhle cestu se pak zrodil jednoho pošmourného listopadového rána s lehkou kocovinou po návštěvě Dejvické nádražky. Okamžitě jsme věděli, že to je to pravé a hned začali s přípravami.

Trasa už je přesně známá nebo se bude tvořit v průběhu?

Trasu jsme si již nechali vyjet na googlemaps. Až na čínsko-kyrgyzské hranice se to zdá být průjezdné.

Teď vážně, máme vybraných několik pohoří po cestě, kde chceme strávit více času – jmenovitě – Proklejte (Černá hora/Albánie), Kačkar (Turecko), Alam Kooh (Írán), Pamír/Tian Šan (Tádžikistán/Kyrgyzstán) a Himaláj (Čína). Tyto pohoří do značné míry určují naší trasu. Počítáme samozřejmě s tím, že budeme muset trasu přizpůsobit v případě, že někudy nepůjde projet (ať už z bezpečnostních nebo jiných důvodů).

Co se Číny týče, tak to bude hlavně otázka financí – projet autem Tibetem a zkusit vylézt a sjet Cho Oyu se zdá být teoreticky možné, ale uvidíme jestli se nám podaří vyřídit potřebnou administrativu a sehnat peníze na lezecký permit.

Půjde jen o hory a lyže nebo půjde i o poznávání kultury daných míst?

Určitě půjde i o poznávání. V řadě zemí, kterými budeme projíždět, jsme ještě nebyli, takže v rámci odpočinku a zpestření dlouhých přesunů budeme zařazovat i „kulturní vložky“. Z cestovatelského hlediska se nejvíce těšíme do Íránu.

I některé z článků, které plánujeme psát budou spíše cestovatelského než lyžařského, resp. horského ražení.

Sjíždět sedmi nebo osmitisícovky na lyžích je už opravdu extrém a možná si nad tím kdekdo zaťuká na čelo. Kdo či co vás k tomu inspirovalo?

Je pravda, že hodně lidí si klepe na čelo, že do hor ještě taháme lyže. Nám to ale přijde logičtější, než vyrazit bez nich. V mnoha případech je člověk rychlejší a hlavně – užiješ si i sestupovou fázi, která pěšky bývá únavná a zdlouhavá.

Dá se říct, že extrémní skialpinismus ve vysokých horách má v České republice tradici; jenom příkladem Petr Novák, Robin Baum, Vladimír Smrž, Radek Váňa, David Fojtík, v posledních letech pak hlavně Jirka a Ondra Švihálkovi. Ti všichni pro nás jsou velkou inspirací. Co se skialpinismu v exotických destinacích obecně týče, neměli bychom zapomenout na Honzu Palu.

Celý nápad spojit cestování autem se skialpami je poměrně ojedinělý, že? Nebo máte nějakou konkurenci?

Co víme, tak se nikdo o nic podobného nepokoušel. Obecně lidí, kteří provozují skialpinismus ve vysokých horách, není tolik a ještě spojit to s dlouhým cestováním po zemi… to chce opravdu velké nadšence 🙂

Na internetu jsme našli, že před pár lety hedvábnou stezkou z Číny procestovala parta Novozélanďanů. Měli s sebou lyže, ale šlo spíše o to v každé navštívené zemi si „udělat čárku“ a trochu polyžovat. Náš koncept je jiný, chceme se pokusit o obtížné sjezdy a provosjezdy, a to i ve vyšších horách. Na to člověk potřebuje strávit více času na jednotlivých místech.

Pokud byste chtěli Beton Ski Team potkat ještě před odjezdem, můžete se přijít podívat na promítání a besedu z jejich letní výpravy na Pamír. Už ve středu 7. ledna 2015 v Klubu cestovatelů v Praze.

Expedice by měla trvat přibližně sedm měsíců, což je docela dlouhá doba. Nebojíte se ponorkové nemoci?

Před „ponorkou“ nás varují všichni „moto-nomádi„, tedy dobrodruzi, kteří vyrážejí autem na dlouhé výpravy. Říkali jsme si, že jediné jak je možné ponorce předejít, je pořídit si ji už před odjezdem – takže jsme tak pojmenovali naše expediční vozidlo, které jsme zrovna pořídili.

Jak dlouho to všechno potrvá?

Plánujeme 6-7 měsíců. Délka bude záležet (kromě zdraví a jiných objektivních překážek) hlavně na tom, kolik se nám teď podaří sehnat na akci peněz a materiálu. Pokud by nás chtěl někdo ze čtenářů podpořit, tak budeme velmi vděční!

Průběh expedice budete moci sledovat na blogu Beton Ski teamu. A také na webu: hedvabnastezka.cz, tulenipasy.cz i v časopise Snow. One World, Two Skis se mohlo uskutečnit díky sponzorům: Hanibal, Boatpark a GoalZero.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: