Na Pierra Mentě 2017 skončilo stoleté družstvo Novák s Kuczynskim se startovním číslem 69 na celkovém 69. místě

Vzácnou shodou sknočilo naše účinkování na čtyřdenních skialpinistických závodech Pierra Menta 2017, když jsme se startovním číslem 69 skončili po necelých 100 km s převýšením 10 000 metrů v čase 14:09 h na šedesátem devátém místě!

Fotogalerie Pierra Menta 2017 den čtvrtý >>

Myslím si, že jsme při dvaatřicátém ročníku Pierra Menty za tým SkiTrab Czech Republic ostudu neudělali. Nakonec to vyšlo na 69 místo v celkovém pořadí! Je to náhoda nebo už to organizátoři věděli, jaké nám mají dát číslo? Romana nějak seklo v zádech a tak jsme rádi, že jsme to dokončili.

I já jsem si poslední den vybral svoje, jelikož jsem se při sjezdu ohlížel dozadu a stálo mě to těžký držkopád. Na sjezdovce by to nevadilo, ale ve volném terénu to nebylo úplně šťastné. Super přilba většinu zachránila. Modřiny a odřeninky se brzo zahojí. Krev se nedala zastavit, ale davy diváků nás hnaly směrem k cíli a nebyl čas něco řešit.

Počasí vyšlo fantasticky a závěrečná královská velmi těžká etapa s převýšením 2750 metrů byla nekonečná. Organizátorům se podařilo naplánovat čtyřdenní závod s celkovým převýšením 10000 metrů. Není asi náhoda, že se říká, že Pierra Menta je nejtěžší skialpový závod na světě. Velmi dobře si vedly dvě slovenské dvojice na začátku třetí desítky celkového pořadí. Druhá česká dvojka bojovala statečně a skončila na vynikajícím 97 místě.

Neskutečný poslední den Pierra Menty 2017

Poslední den Pierra Menty je královský a s neskutečným počtem fanoušků na vrcholech. Vrcholy jsou v dosahu lanovek, pro fanoušky jsou lanovky od pěti hodin ráno zdarma. Od koncové stanice lanovky potom skialpoví nadšenci nastoupají 100 až 400 výškových metrů na jednotlivé vrcholy, kde vytvoří neskutečný fanouškovský kotel. A to není všechno – vrtulník vyveze na vrcholy normální kamna a dřevo. Vaří se tam svařák a opékají klobásy.

Šli jsme to skoro čtyři hodiny, během nichž byly čtyři velmi těžké výstupy na botách a k tomu technická ferrata. Pořadatelé to vylepšili o jeden hnusný seběh po skále k místu sjezdu.

Fanoušci na vrcholech z toho udělali neskutečný zážitek. To se v těle míchá vyčerpání a zároveň mrazení, až ti naskakuje husí kůže, jak povzbuzují. Dává se do toho vše a na konci koridoru na sjezd – ale na čem, když nohy jsou jako ze železa? Neskutečné to bylo na kopci La Forclaz, přes nějž se šlo dvakrát. Fandiče jsem si naplno užil, čekal jsem na Romana, který kvůli zdravotním problémům byl trochu pomalejší, a přiváděl publikum k šílenstív. Plácal jsem si s nim, jak to šlo, zatímco většina ostatních proběhla v maximálním nasazení.

Shrnutí prvních tří dnů Pierra Menty 2017

Každý den bylo něco těžkého. První den byl brutální sjezd v prudkém padáku v lese a sníh úplně mokrý. Větší část sjezdu jsem propadal stejně jako ostatní. Druhý den nás dost dostal dlouhý počáteční běh po asfaltu přes celé Areches. K tomu tam byl dlouhý a těžký závěrečný krkolomný sjezd v lese. To už nohy nedávaly a sotva jsme se na nich drželi.

Třetí den se po startu šlo krátce po sjezdovce do malého kopce a potom po sjezdovce dolů na pásech. Jen to trochu zmrzlo a závodníci padali jako domino. Následoval další výstup do prudké sjezdovky urolbované a zmrzlé na led. Pásy nedržely a muselo se to držet na rukou. Jedna chyba a už se jelo zpět. Co ale dělat, když je všude spousta závodníků. Museli jsme uskakovat do stran, aby nás po zadku poadající závodníci také nesejmuli.

Po osmi letech opět na startu

Když jsem šel Pierra Mentu v roce 2009, tak jsem si řekl, že bych se chtěl ještě jednou vrátit. Jít to znovu, lépe se připravit a lépe vybavit. Po osmi letech byl návrat exelentní. Tenkrát jsme došli na 93. místě ze 150 dvojic. Sice jsem neplánoval návrat až po osmi letech, ale ten čas nějak utekl. Škoda, že tam nepustí mého syna Davida. Start je možný až od 21 let.

Pierra Menta je asi jedna z nejvyšších met, která se dá při skialpových závodech docílit. Už ten, kdo dokončí je vítěz! Je fakt, že tenkrát jsme neměli tak výbornouvýbavu jako nyni. Už jsme vypadali ve startovnim poli alespoň výbavou stejně – jen pár let starší než většina účastníků. O to nás to více těšilo. Měli jsme nejlepší lyže a boty, co se dají pořídit.

Celkové výsledky Pierra Menta 2017

Pierra Menta 2017 muži – 177 klasifikovaných dvojic

1. Eydallin Matteo, Lenzi Damiano IT 10:23:55, první den: 02:17:05, druhý den: 02:43:47, třetí den: 02:36:40, čtvrtý den: 02:46:23 1
  2. Jornet Burgada Kilian, Sévennec Alexis E/F 10:37:14, ztráta: 00:13:19, první den 02:21:55, druhý den: 02:44:54, třetí den: 02:41:58, čtvrtý den: 02:48:27
  3. Maguet Nadir, Boscacci Michele IT 10:40:06, ztráta: 00:16:11, první den: 02:20:35, druhý den: 02:46:32, třetí den: 02:41:36, čtvrtý den: 3 02:46:23, penalizace: 00:05:00

33 Lastik Juraj, Trizna Lukas SK 12:52:26, ztráta: 02:28:31

2. Fiechter Jennifer, Pont Combe Séverine CH 13:37:02 00:18:30
  3. Mollaret Axelle, Bonnel Lorna FR 13:52:15 00:33:43 03:01:13

Foto: Barbora Zdráhalová

Podpora Davida Novák a Petra Nováka: Hipoxico.cz, Namche.cz, SkiTrab.cz, Dynafit, Sapa LPJ, Miloš Homolka, HellyHansen.cz, Pieps, Jídelna zahrada, Pomoca, Composit Airplanes a TuleniPasy.cz.

Petr Novák se účastní skialpinistických závodů v kategorii veterán, a v závodech často vítězí. Se synem Davidem Novákem skončili v hlavní kategorii na třídenních závodech Bokami Západných Tatier 2016 na vynikajícím čtvrtém místě. Na svém kontě má několik českých prvosjezdů od Kamčatky po Kyrgyzstán a na lyžích také sjížděl osmitisícovku Shisha Pangmu (vzhledem k podmínkám nelyžoval z vrcholu, ale po sestupu z výšky 7500 m). V dubnu 2016 Petr Novák vyhrál dva mezinárodní skialpinistické závody ISMF na Kamčatce.

Zkušenosti čtenářů

Petr Ritter

Chapeau ! Hodnotím vysoce všechny účastníky.

Rostislav Tomanec

Bravó všichni! Ale hlavně náš borec na konec, Roman Kuczynski z Beskyd, z Javorového! 🙂