Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

↓ ↓ nejnovější diskusní příspěvky ↓ ↓

BCA 27 Speed Float 2.0 – vylepšený a odlehčený lavinový batoh

BCA 27 Speed Float 2.0 – vylepšený a odlehčený lavinový batoh

Na zimních veletrzích v roce 2017 vzbudil zaslouženou pozornost nový systém lavinového batohu Float 2.0 od americké firmy BCA. Vylepšený a odlehčený lavinový systém je k dispozici v nových lavinových batozích BCA Float 27 Speed a 17 Speed.  Větší z nich jsme měli možnost otestovat od března do května 2017.



Údaje výrobce:

Hmotnost: 2567 g
Velikost zad: UNI
Počet komor: 1
Barevné varianty: modrý
Kapsa na hydrovak: ne
Odnímatelný bederák: ne
Výbava: lavinový systém BCA Float 2.0
hlavní komora s odděleným prostorem na lavinovou výbavu
obousměrný zip umožňující vstup do komory ze tří stran
Infocena: 16999 Kč
Dodává: Camping Gaz CS s.r.o.
Více info na backcountryaccess.com/

 

BCA 27 Speed Float 2.0 po aktivace v květnovém NorskuBCA 27 Speed Float 2.0 po aktivace v květnovém Norsku

Aktivovaný BCA 27 Speed Float 2.0 - hlavní komora batohu se vychýlí od zadAktivovaný BCA 27 Speed Float 2.0 - hlavní komora batohu se vychýlí od zad

Detail aktivační části s plynovým zásobníkem nového lavinového systému BCA Float 2.0Detail aktivační části s plynovým zásobníkem nového lavinového systému BCA Float 2.0

 

Fotogalerie BCA 27 Speed Float 2.0 >>


Výrobci lavinových batohů zaměřují svou pozornost kromě technologického vývoje na snižování hmotnosti celého systému - lavinový vak, aktivační mechanismus a zásobník. Cílem je přiblížit hmotnost lavinového batohu co nejvíce ke klasickým skialpovým, snowboardovým a freeridovým batohům tak, aby se skialpinisté „necukali“ k jejich použití kvůli vyšší hmotnosti. Významnou měrou do vývoje lavinových batohů přispěla v roce 2017 severoamerická firma BCA (Backcountry Access) svým výrazně vylepšeným modelem Float 2.0, u něhož se kromě nižší hmotnosti objevila i řada zajímavých novinek.

Začátek výstupu na Store Tverrbotntinden, na batohu BCA 27 Speed připevněný materiálZačátek výstupu na Store Tverrbotntinden, na batohu BCA 27 Speed připevněný materiál

Na jaře 2017 jsme měli možnost vyzkoušet BCA 27 Speed Float 2.0 při skialpinistických výletech do Vysokých Tater a do norských pohoří Jotunheimen a Hurrungane. V obou případech jsme batoh používali na půldenní a jednodenní výlety, k čemuž je batoh svou velikostí 27 litrů (včetně Float 2.0) určen. Do Norska jsme se navíc dopravili letecky, takže jsme rovnou při odbavení na Ruzyni vyzkoušeli, jak si ostraha letiště poradí s novou menší bombou s vyšším tlakem. Pracovníci letiště si poradili, i přes absenci některých údajů na bombě, vyplnili jsme oznámení o přepravě lavinového batohu, nechali si to podepsat od pracovníků letecké společnosti a tím to skončilo.

Při výstupu na Store Tverrbotntinden s BCA 27 Speed na zádechPři výstupu na Store Tverrbotntinden s BCA 27 Speed na zádech

Kousek pod vrcholovou plání Store TverrbotntindenuKousek pod vrcholovou plání Store Tverrbotntindenu

Lyžování s BCA 27 Speed na pláních pod vrcholem Store TverrbotntindenLyžování s BCA 27 Speed na pláních pod vrcholem Store Tverrbotntinden

 

Co je nového u BCA Float 2.0 oproti 1.0?

Klíčovým zaklínadlem je v dnešní době hmotnost – jak uvádí výrobce, hmotnost se podařilo snížit o dvacet procent oproti první verzi. U Float 2.0 je to bez bomby 637 g a s bombou 1231 g, zatímco u první verze to je 762 gramů bez bomby a s bombou 1352 g. Dalším velkým rozdílem je plynový zásobník, který je o 30 procent menší oproti verzi 1.0, přičemž tlak se zvýšil z 2700 psi (186 bar) na 3000 psi (207 bar).

Po rozepnutí obousměrného zipu je k celému vnitřního obsahu batohu BCA 27 Speed přístup velmi snadnýPo rozepnutí obousměrného zipu je k celému vnitřního obsahu batohu BCA 27 Speed přístup velmi snadný

Na vnitřní straně batohu je názorné grafické znázornění toho, jak na batoh správně připevnit hole, cepíny a lyžeNa vnitřní straně batohu je názorné grafické znázornění toho, jak na batoh správně připevnit hole, cepíny a lyže

Přístup k plynovému zásobníku z hlavní komory batohu BCA 27 SpeedPřístup k plynovému zásobníku z hlavní komory batohu BCA 27 Speed

 

Nafukování lavinového vaku také doznalo změn, kdy se původně symetrický přístup středem vaku změnil za stranový. Stranová aktivace a začátek nafukování způsobil přemístění krycí légy se suchým zipem na stranu samorozjíždějícího se zipu. U verze 1.0 byla tato krycí léga uprostřed zipu kryjícího lavinový vak, k jehož nafukování docházelo v ose batohu.

Nový lavinový systém BCA Float 2.0Nový lavinový systém BCA Float 2.0

Umístění zásobníku s plynem je zkombinováno stylem vše v jednom s aktivačním mechanísmem a samotným nafukovacím vakem. Po propojení příslušných „konektorů“ je bomba upevněná v „kapse“ uzavírané možná zbytečně předimenzovaným zipem. Tlak v zásobníku se dá snadno zkontrolovat přes zip z hlavní komory batohu.

Konstrukce batohu BCA 27 Speed Float 2.0

BCA 27 Speed Float 2.0 má klasickou skialpovou konstrukci jednodenního batohu. Batoh má hlavní komoru rozdělenou částečnou přepážkou pro lavinovou výbavu – lavinovou sondu, násadu a list lopaty. V čele batohu je potom možnost diagonálního připevnění lyží - horní popruh je skrytý v malé kapse, zatímco dolní univerzálně použitelný popruh je k dispozici i pro zavěšení jiných věcí. Správné umístění lyží, cepínů, hůlek, apod. na batohu je graficky zobrazeno na vnitřní straně hlavní komory.

Obousměrné zipy kryjící prostor pro odpalovací madlo Float 2.0Obousměrné zipy kryjící prostor pro odpalovací madlo Float 2.0

Boční kompresní a nosný popruh BCA 27 SpeedBoční kompresní a nosný popruh BCA 27 Speed

Tvarované a vyztužené horní úchytka se suchým zipem například na cepínyTvarované a vyztužené horní úchytka se suchým zipem například na cepíny

 

Hlavní komora je přístupná pomocí oboustranného zipu, který je rozepínatelný po třech stranách obvodu batohu. Při jeho plném rozepnutí drží batoh u sebe pouze na krátkém úseku u svého dna.  Jezdce zipu jsou textilně prodlouženy, takže není problém batoh otevřít a zavřít v jakýchkoliv rukavicích. Uvnitř hlavní komory je na čelní straně malá kapsa ze síťoviny na drobnosti se zapínáním na zip s jezdcem snadno ovládatelným i v prstových rukavicích – tento zip je jediným jednosměrným zipem na celém batohu. Z vnějšku má batoh po stranách po jednom kompresním popruhu. V dolní části je na čele batohu standardní „tunel“ pro zasunutí hrotů cepínů, který zároveň slouží coby odkladiště pro nastavitelný popruh k upevnění lyží nebo snowboardu. Horní uchycení cepínů nebo hůlek je pomocí pevnějších suchých zipů, které samy drží výborně tvar. Batoh samotný nemá síťku na připevnění přilby na své čelo. To však nevadí, neboť přilbu je možné přidělat na batoh pomocí stávajících popruhů v kombinaci s popruhy přilby.

Bederní popruh s přeskou vylepšenou o snadnou manipulaciBederní popruh s přeskou vylepšenou o snadnou manipulaci

Hrudní popruh je výškově snadno nastavitelný a jeho součástí je i malá píšťalkaHrudní popruh je výškově snadno nastavitelný a jeho součástí je i malá píšťalka

Detail spojení ramenních popruhů s batohem BCA 27 SpeedDetail spojení ramenních popruhů s batohem BCA 27 Speed

 

Lyže se na batoh připevňují diagonálně v jeho čele, což ani v nejmenším nevadí po případné aktivaci Float 2.0. Po aktivaci se rozjede zip a společně s nafukováním vaku dojde k vychýlení čelní části batohu i s připevněnými lyžemi tak, že ani v nejmenším nevadí nafouknutému vaku.  Zatímco dolní popruh na upevnění lyží je univerzální a stále přístupný, horní popruh je v době nepoužití skrytý v malé otevřené kapse. Jeho délku umožňuje připevnění jakkoliv širokých lyží na batoh.

Zádový systém batohu BCA Float 27 Speed

Záda batohu se skládají ze šesti výstelek umístěných tak, aby v ose batohu a diagonálně na dvou místech mohlo za teplých dnů docházet k plnohodnotnému odvětrávání zad. Vzhledem k velikosti batohu a jeho předpokládanému maximálnímu zatížení je toto řešení ideální. Ramenní popruhy byly při použití muži i ženami uznány jako ideálně široké a tlusté. Oba popruhy jsou zvnějšku rozepínatelné obousměrným zipem téměř po celé délce pro umístění a výškové nastavení táhla a aktivačního madla lavinového setu. Délka zipu je v tomto případě možná trochu předimenzovaná, neboť není v celé své délce prakticky použitelná.

Samozřejmostí je výškově a velikostně nastavitelný hrudní popruh, na jehož sponě je i malá píšťalka. Bederák sedí kolem boků výborně a navíc má hlavní přeska krátký textilní popruh pro snadnější rozepínánív rukavicích. Délkově snadno nastavitelný tříselný popruh pro lavinový batoh je pro přejezdy schován v elastickém tunelu na levé vnější straně bederáku.

Odpalovací táhlo s madlem je možné přemístit z levého do pravého ramenního popruhu podle osobních preferencí uživatele. Samozřejmostí je také délkové nastavení. Samotné madlo se osvědčilo už u verze Float 1.0, a proto je beze změn. Lavinový vak o objemu 150 litrů je společně s příslušenstvím snadno vyjímatelný s možností vepnutí do batohu menšího objemu.

BCA FLOAT 2.0 2017 od Kulda na Vimeo.

 

Aktivace lavinového systému Float 2.0

Před aktivací batohu je potřeba správně zapojit plynový zásobník, což má BCA graficky zobrazeno. Aktivační mechanismus s madlem kruhového průřezu se umístí do pravého nebo levého ramenního popruhu podle osobních preferencí uživatele. Samotné odpálení je obdobné jako u dalších systémů lavinových batohů – po zatažení za madlo začne bomba rychle napouštět lavinový vak, který je plný za něco přes tři vteřiny. Lavinový vak se nafoukne do tvaru C kolem vrchlíku a horní části boků batohu, takže bezpečně chrání záda a hlavu zezadu.

Začátek nafukování lavinového vaku BCA Float 2.0Začátek nafukování lavinového vaku BCA Float 2.0

Lavinový vak Float 2.0 je téměř nafouknutLavinový vak Float 2.0 je téměř nafouknut

Zbytkové dofouknutí lavinového vaku BCA Float 2.0Zbytkové dofouknutí lavinového vaku BCA Float 2.0

 

Vypuštění a poskládání lavinového systému Float 2.0

Vypuštění lavinového vaku je případě Float 2.0 velmi jednoduché – stačí palcem stlačit ventil krytý „mřížkou“ a postupným tlakem na vak jej vypustit. Vypuštěný vak se složí jednoduše podle návodu na něm natištěném. Poté už zbývá pouze spojit samorozjížděcí zip a jeho konec zajistit légou se suchým zipem. Vše je časově velmi rychlé - něco málo přes minutu.

Nový způsob vypouštění batohu BCA 27 SpeedNový způsob vypouštění batohu BCA 27 Speed

Se stlačením ventilu je nutné stlačovat lavinový vak Float 2.0Se stlačením ventilu je nutné stlačovat lavinový vak Float 2.0

Postupné vypouštění lavinového vaku Float 2.0Postupné vypouštění lavinového vaku Float 2.0

 

Srhnutí BCA Float 27 Speed

Výrazné změny v konstrukci lavinového systému Float ve spojení s přechodem k verzi 2.0 výrazně zlepšili řadu objektivních a subjektivních parametrů lavinových batohů BCA. Kromě významného snížení hmotnosti stojí za zdůraznění snížení objemu a umístění všech součástí lavinového systému do oddělené komory v rámci batohu. Uživatel tímto může ergonomičtěji využívat vnitřní prostory batohu za jakéhokoliv počasí. Pozitivní také je, že lavinový vak je nyní plněn stranově, takže došlo i k přemístění krycí légy samorozjíždějícího zipu z osy batohu na jeho bok.

Vkládání lavinového vaku Float 2.0 do batohu BCA 27 SpeedVkládání lavinového vaku Float 2.0 do batohu BCA 27 Speed

Zapínání krycího zipu lavinového batohu BCA 27 SpeedZapínání krycího zipu lavinového batohu BCA 27 Speed

Zapínání zipu kolem lavinového systému Float 2.0Zapínání zipu kolem lavinového systému Float 2.0

Zaujalo mě:
  • Nízká hmotnost a objemová minimalizace aktivní lavinové části
  • úplné oddělení systému Float 2.0 od ostatních částí batohu
  • popruhy pro připevnění dodatečného vybavení
  • Snadné připevnění snowboardu
  • Možnost nastavení batohu i odpalovacího madla podle velikosti člověka

 


Další informace:

BCAZnačka Backcountry Access (BCA), pocházející z amerického města Boulder,  je coby výrobce lavinového výbavení jedničkou na americkém trhu. Poslaním značky BCA je nejen prodej  lavinových batohů, sond, vyhledávačů, lopat či vysílaček,  ale i prevence a vzdělávání v oblasti lavinové prevence.  Ve lavinových batozích je použit vlastní systém BCA Float, který využívá k plnění 150l vaku lahev se stlačeným vzduchem. Značka BCA je součástí korporace K2 Sports.


06.11.2017, Jan Pala


Diskuse



Hruska

Ahoj, ta infocena 169 999 Kč se mi nějak nezdá. :)Vyfukování vaku je celkem pruda, ne? Ale jinak vypadá pěkně.

06. 11. 2017, 13:09:44

Hruska

Beru zpět, bylo rychle opraveno.

06. 11. 2017, 13:11:42
jan_pala
Jan

Omylem tam byla jedna devítka navíc... ohledně vyfukování - u první verze Float to bylo samozřejmě snadnější, ale jde jen o zvyk. I u jiných "bombičkově/zásobníkových" systémů, kde se dnes klade důraz na minimalizaci hmotnosti a rozměrů, je vypouštění vaku na první pohled ne úplně přívětivé.

Při reálném použití je to jedno, protože k tomuto vyfukování a skládání dochází obvykle maximálně jednou za sezonu.

06. 11. 2017, 14:03:09

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze