Vrchol Temná (1263 m) v Jeseníkách – na skialpech lesem

Jeseníky jsou druhé nejvyšší pohoří v České republice a každý zná nejvyšší vrchol Praděd (1492 m). V Jeseníkách je však spousta vrcholů nad tisíc metrů, na něž je možné se dostat na skialpech. Jedním z nich je i úplně zalesněná Temná (1263 m).

Česko

pár

Mapa oblasti

Základní trasa

lyžařské středisko Kopřivná - rozcestí Skály pod Kopřinou - Temná (1263 m)

Podrobný popis

Jeseníky jsou druhé nejvyšší pohoří v České republice a každý  zná nejvyšší vrchol Praděd (1492 m). V Jeseníkách je však spousta vrcholů nad tisíc metrů, na něž je možné se dostat na skialpech. Jedním z nich je i úplně zalesněná Temná (1263 m).

Kousek dále bylo na žluté sněhu dostKousek dále bylo na žluté sněhu dost

Pokud by Temná nebyla na svém vrcholu zalesněná, nabízela by výborný výhled na západ do karového a původně ledovcového Velkého kotle, jehož svahy spadají z Vysoké hole (1464 m) do údolí řeky Moravice. Tato řeka ostatně pramení ve výšce necelých 1300 metrů ve Velkém kotli. Jelikož je vrchol Temné celý poměrně hustě zalesněn, nenabízí žádné výhledy. To ovšem nevadí, neboť výstup na Temnou je vhodný na skialpové rozchození se na začátku sezóny.

Kde začít výstup na Temnou?

Temná je poblíž žluté turistické značky z Karlova pod Pradědem na Ovčárnu, ale lepší, než začít v Karlově na rozcestí, tak je lepší posunout začátek do nedalekého lyžařského střediska Kopřivná.  Díky technickému sněhu je možné začít hned od začátku na tuleních pásech. Po okraji sjezdovky nebo těsně za okrajem se rychle nástoupá k horní stanici sedačkové lanovky, přičemž většina výstupu vede mírně po modré, a až v závěru se sklon trochu zvětšuje.

Skály u KopřivnéSkály u Kopřivné

Rozcestník Skály pod Kopřivnou - za ním je část sjezdu po silniciRozcestník Skály pod Kopřivnou – za ním je část sjezdu po silnici

Jediný úsek žluté turistické značky, kde je tyčové značeníJediný úsek žluté turistické značky, kde je tyčové značení

Fotogalerie Ski túra Temná (1263 m) >>

Kolem lanovky stačí projít do lesa a odbočit doleva na zpevněnou silnici. Po přibližně tři sta metrech odbočíme na žlutou turistickou značku a začíná se stoupat lesem. V prosinci bylo už hodně sněhu, ale přes Štědrý den došlo k výraznému oteplení, které zapříčinilo, že v nižších polohách sníh buď úplně slezl, nebo z něj zůstaly jen rozmáčené zbytky. Tak se z krátkého úseku žluté značky tady stalo bahniště.

Z odbočky ze žluté se stoupá na Temnou - pohled zpětZ odbočky ze žluté se stoupá na Temnou – pohled zpět

Po krátkém pěším úseku se množství sněhu zlepšilo, takže je možné opět nasadit lyže.  Vrchol Kopřivná (1019 m) obcházíme ze severu  a po pravé straně se v lese objevují různě velké skalky. U rozcestníku Skály pod Kopřivnou (1014 m) přejdeme přes zasněženou zpevněnou silnici a stoupáme necelých 100 výškových metrů stále po žluté turistické značce.

Závěrečný strmější úsek na Temnou (1263 m)

Ze žluté turistické značky odbočíme vpravo do výrazného úseku, který vede podle přímky až na vrchol Temné. Tato část je v přiloženém GPX souboru. Celý tento úsek je vylepšen o různě velké sněhové boule.  Pokud by to bylo v Britské Kolumbii, tak by to byly krásnén pillows… teda až na ten malý jesenický sklon.

Těsně pod vrcholem TemnéTěsně pod vrcholem Temné

Vrchol Temné je plochý, a sice jsou na něm í stromy řídce porostlá míst, ale to nestačí k výhledu do dálky. Maximálně je možné se zkusit opalovat, když zrovna svítí slunce.

Dvě varianty sjezdu z Temné (1263 m)

Pokud je Temná konečným cílem skialpového výletu, je nejjednodušší variantou sjezd po výstupové trase. Sklon je většinou mírný, takže se jedná o pohodové lyžování v řídkém lesem. Po napojení na žlutou turistickou značku sjedeme k rozcestí  Skály pod Kopřivnou. Místo pokračování po žluté turistické značce odbočíme doleva a po vysněžené mírně se svažující cestě sjedeme na zpevněnou silnici. Ta je v zimě upravená, protože je součástí Jesenické lyžařské magistrály. Podle stavu sněhu je možné většinu sjet, nebo si je potřeba dopomoct bruslením.

Sjezd po sjezdovce upravené čtyřkolkamiSjezd po sjezdovce upravené čtyřkolkami

Druhou sjezdovou možností je začátek z Temné na sever nebo na západ s napojením na žlutou turistickou značku. Po ní opět do jet na rozcestí Skály pod Kopřivnou.

Přístup na začátek

Malá Morávka je na východě Jeseníků. Od západu je příjezd ze Šumperka po silnici číslo 11. Z východu od Bruntálu je lepší jet po silnici číslo 450 přes Rudnou pod Pradědem. Z jihu od Olomouce nejprve po silnici číslo 46 do Šternberka, za Horní Loděnicí odbočit z 46 na 45 přes Detřichov nad Bystřicí, Břidličnou a Velkou Štáhli do Doln Moravice.