Skialpový fitness okruh nad Sedmidvory v Jeseníkách

Jeseníky jsou druhým nejvyšším pohořím v České republice, a většina těch, kteří do něj míři se skialpinistickými lyžemi, se drží hlavního hřebene. Mimo hlavní hřeben je řada zajímavých výstupů a sjezdů, mezi nimiž je možné najít i trasy vhodné na fitness skialp, např. nad lyžařským areálem Brněnka.

Česko

Spaní na chatách
ano
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
Od 1.2. do 31. 3. je úsek v oboře Loučná od Sedmidvor po Vlčí sedlo (790 m) nepřístupný

Mapa oblasti

Základní trasa

Ski areál Brněnka – cyklostezka 6189 do obory Loučná – Vlčí sedlo (790 m) – doprava po cestě, cyklostezka 6255 - potok Kamenitý – rozcestník Rozsocha – sjezd do lyžařského střediska Brňeanka

Podrobný popis

Pokud jedete do Jeseníků s rodinkou za povánočním lyžováním, je vhodné navštívit i jiná místa než všeobecně známé lyžařské střediska. Jedním z nich může být lyžařský areál Brněnka v Sedmidvorech na konci Vernířovic. Po dopoledním lyžování s dětmi je můžete nechat na chvíli bez dozoru a za jakéhokoliv počasí se vydat na sedmikilometrový fitness skialp okruh jihozápadními svahy Mravenečníku (1343 m). Tento okruh s převýšenm 300 metrů je volným tempem na přibližně sto minut.

Pomalu zarůstající malý úvoz podél nové stromové výsadbyPomalu zarůstající malý úvoz podél nové stromové výsadby

Od lyžařského střediska oborou Loučná

Specifikum tohoto skialpového výletu je průstup oblastí ohraničenou 16 km dlouhým plotem, kde se podle informační cedule vyskytuje určitý počet jelenů, srnců a údajně jen a pouze 20 kusů spárkaté zvěře. Po nasazení lyží přímo u auta na parkovišti jdeme na tuleních pásech po silnici po levém břehu podél Kamenitého potoka ke vstupní bráně do obory Loučná. V pravé části brány je průchod pro pěší. V oboře mírně stoupáme pro projeté silnici až k prudké zatáčce vlevo. Rovně sice dál pokračuje silnice, ale ta zřejmě brzy končí. Pokračujeme v mírném stoupání po cyklostezce 6189 a po přibližně dvě stě metrech máme možnost se rozhodnout mezi dvěma trasami. Vyloženě fitnessová je pokračování po cyklostezce přímo na jih až do další vracečky. Ta je vhodná, pokud si chceme okruh prodloužit o necelý kilometr.

Náletem zarostená cestaNáletem zarostená cesta

Pohled zpět na mírné fitness skialpové stoupáníPohled zpět na mírné fitness skialpové stoupání

Vlčí sedlo (790 m)Vlčí sedlo (790 m)

Skialpově lepší variatnou je odbočení doleva na starou lesáckou cestu, která viditelněji stoupá v porovnání s cyklostezkou. Tato cesta je misty přehrazená popadanými stromy, misty je zarostená, takže o zábavné momenty je oproti cyklostezce postaráno. Obě trasy se spojují ve Vlčím sedle (790 m) u bodu záchrany SU 104. Za chvíli zastavení tady stojí naučný panel seznamující s historií a osazenstvem obory Loučná. Obora o ploše 984 ha s plotem délky 16 km je jelení, takže převažuje 90 jelenů, k nim do počtu je potom 24 srnců a zajímavý je údaj o praseti divokém v počtu 20 kusů.

Z Vlčího sedla ke zlomu cesty

Od Vlčího sedla pokračujeme doprava po cyklostezce 6255 jižními svahy Mravenečníku. Asi dvě stě metrů přes ostrým zářezem Kamenitého potoka se cesta lame a začíná mírně klesat. Pokud není prošlápnutá stopa, tak je vhodnější sundávat pásy až u Kamenitého potoka. Potok volně teče přes cestu (aspoň v prosinci 2018), ale u hrany cesty nad údolím je možné jej bočně překročit.

Horní vstup do obory je otevřen dokořán - kdo asi v oboře zůstal?Horní vstup do obory je otevřen dokořán – kdo asi v oboře zůstal?

Kamenitý potok tekoucí přes silniciKamenitý potok tekoucí přes silnici

Tady je možné Kamenitý potok překročit i s lyžemi na nohouTady je možné Kamenitý potok překročit i s lyžemi na nohou

Sjezd na Sedmidvory

Za Kamenitým potokem se casta stáčí k jihozápadu a mírným klesáním po ní pokračujeme k rozcestí Rozsocha, kde jsou uvedeny cyklistické a běžkařské ukazatele. Odpojíme se z cyklotrasy 6255 a začneme klesat po cyklotrase 6256. Kousek za první vracečkou přichází zleva  z lesního porostu vyšlapaná pěší trasa. Odbočujeme na stezku, která se po chvíli mění v lesní cestu s mírným klesáním do oblasti Nad Myslivnou (746 m).

Fitness sjezd po cyklostezceFitness sjezd po cyklostezce

Svahy nad i pod cyklostezkou jsou pěkně strméSvahy nad i pod cyklostezkou jsou pěkně strmé

Rozcestník Rozsocha - směrovníků je tady hodněRozcestník Rozsocha – směrovníků je tady hodně

Po pár metrech vyjíždíme z lesa u horních stanic lyžařských vleku ski areálu Brněnka. V době provozu lyžařského střediska je možné sjet po sjezdovkách, ale v případě pozdního výjezdu z lesa a upravených sjezdových trait na další den je doporučitelný sjezd úplně vpravo na hranici nebo za hranicí upravených sjezdových trait.

Přístup na začátek

Mohelnice – Zábřeh – Šumperk – Sobotín – Vernířovice – Sedmidvory – parkoviště u ski areálu Brněnka

Rozpis po dnech

Ski areál Brněnka – cyklostezka 6189 do obory Loučná – 200 m za zatáčkou o 180 stupňů odbočit na neznatelnou lesní cestu doleva –Vlčí sedlo (790 m) – doprava po cestě, cyklostezka 6255 – podél obory – dojezd k zářezu potoka Kamenitý – rozcestníkRozsocha – krátký přejezd po cyklostezce 6256 za prvná zatáčku – sjezd do horní části lyžařského střediska Brňěnka