Na skialpech na vrchol Stolečný (962 m) v Javorníkách

Všude kolem plno sněhu, ale času je málo? Jeden tip na odpolední nebo večerení fitness-skialp v Javorníkách tady máme, výstup zabere pohodovým tempem něco kolem hodiny, a dole jsme za pár minut.

Česko

Základní trasa

údolí Vranča - Stolečný - Portáš - údolí Vranča

Podrobný popis

Výchozím bodem je parkoviště na konci údolí Vranča, což je ze Vsetína 22 km autem nebo busem. To zabere asi 30 minut cesty. Z parkoviště (600 m) se vydáme horní levou cestou přes potok Vranča, a ihned za mostkem zatočíme doprava přibližně JV směrem do sedla Prislop – asi jeden kilometr. Do sedla vede několik přístupů, hlavní cesta však vede kolem zemědělských stavení, a tak je lépe využít lesní cesty po svahu Válečkovy Kyčery přes otevřené pasviny s krásnými rozhledy.

I na Javorníkách je možné procvičit skialpové otočkyI na Javorníkách je možné procvičit skialpové otočky

Kousek pod hřebenem JavorníkůKousek pod hřebenem Javorníků

Stromy jsou krásně osněženéStromy jsou krásně osněžené

Ze sedla na vrchol Stolečný

Po dosažení plochého otevřeného sedla, se před námi otevře celé severní úbočí Stolečného, porostlé smrkovými, bukovými i smíšenými lesy. Pro pohodlný vstup do lesa využijeme stezku po nevýrazném hřebínku, která záhy protíná lesní cestu. Dále se svah pomalu zvedá, a je výhodné odbočit mírně vpravo a dostat se přes závěr kotle do vzrostlého bukového lesa, kterým lehce vykřižujeme až na vrchol.

Na vrcholu StolečnýNa vrcholu Stolečný

Výhled z Javorníků na BeskydyVýhled z Javorníků na Beskydy

Sjezd z hřebene JavorníkůSjezd z hřebene Javorníků

Z protáhlého vrcholu ležícího přímo na česko-slovenské hranici se vydáme po červené turistické značce doprava na Portáš (917 m). Poté nás čeká poslední mírné stoupání směrem na Kohútku. Po pravé straně mineme konečnou vleku Seník, a po chvíli dojdeme na vrchol sjezdovky Spartak ze stejnojmennou chatou u začátku lesa. Kolem chaty je asi stometrový sjezd řídkým lesem k cestě kterou přecupitáme přímo ke konci vleku na Rundě. Dál se držíme podél cesty – většinou je stopa dobře projetá rolbou, až k vodní nádrži kde znovu přejedeme cestu a pokračujeme po loukách až dolů k parkovišti.

Buchty na pare na Portáši nebo Kohútce

Pokud se nezdržíme na Portáši na buchty na pare, lze celý okruh projít za hoďku a něco. Převýšení je asi 360 výškových metrů a vzdálenost podle toho kolik toho nakřižujeme v lese je 5 – 6 km. Na odpoledne tak akorát.