Po zamrzlé řece do nitra Himaláje s Martinem Mykiskou – recenze nového vydání knihy

Čhadar,několi­kadenní putování po zamrzlé řece Zanskar 100 km dlouhou roklí z Ladaku do vysokohorských vesnic centrálního Himaláje, které během drsné zimy představuje pro domorodce jediné spojení s civilizací…

Samotná cesta po ledu je líčena v první polovině knihy, druhá část se věnuje životu a putování po vesničkách, samotách a klášterech v centrálním Zanskaru. Čtenář se zde dozví spoustu detailů ze života místních obyvatel, ať už se jedná o popis oblečení, přípravu místní krmě, vybavení domácností, náboženské obřady, zvyky a chování domorodců. Zajímavou částí knihy je delší “interview“ s jedním z nosičů, kteří autora doprovázeli a poskytuje nevšední autentický pohled na místní život, náboženskou situaci a změny,které přináší nebo může přinést technologický pokrok.

Autor text doplňuje i o historická a zeměpisná fakta, která ovšem nijak nebrzdí zajímavý děj. Kniha je na konci doplněna o malý úvod do zeměpisné terminologie, který zahrnuje vysvětlení pojmů Ladak a Zanskar, a stručné dějiny Zanskaru. Součástí knihy je i odkaz na literaturu a schematické mapy Čadaru a Cetrálního Zanskaru na předsádkách knihy.

Kniha je obohacena rozsáhlou sbírkou barevných i černobílých fotografií, které zachycují nejen krásy Zanskaru, ale i každodenní život obyčejných lidí v zapadlých vesničkách a klášterech a vhodně doplňují textovou část. Jedinou výtkou by mohlo být, že popisky fotek jsou na černém podkladu. Martin Mykiska má na svém kontě již několik cestopisných knih a jeho další kniha by v knihovničce vyznavačů cestopisné literatury rozhodně neměla chybět.

Nevíte, co na Vánoce, k narozeninám nebo svátku? S touto knihou určitě uspějete.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace