Jarní strmé sjezdy v oblasti Warschenecku – Warscheneck

Hory na pomezí Totes Gebirge a Ennstalských Alp v okolí městečka Spital am Pyhrn se pro nás stávají během zimy častým útočištěm pro případ nepříznivých lavinových a povětrnostních podmínek. S postupující sezónou jsme se však chtěli podívat i na strmější sjezdy, kolem kterých jsme již delší dobu jenom mlčky chodili. Pro začátek jsme zvolili masiv Warschenecku s dlouho vyhlídnutým žlabem Stofferkarrinne východně od hlavního vrcholu.

Totes Gebirge – Rakousko

Spital am Pyhrn - Dümlerhütte - Warscheneck

Podrobný popis

Warscheneck – Stofferkarrinne

Po odpolední několika hodinové siestě a nákupu ve městě vyrážíme po zbytcích sněhu již zavřeným střediskem Wurzeralm směrem k chatě Dümlerhütte. Po cestě míjíme naše oblíbené kopce StubwieswipfelRote Wand, ale ani jeden z nich nebude tentokrát naším cílem.

Po třech hodinách přicházíme na opuštěný winterraum u chaty Dümlerhütte a s posledním světlem si prohlížíme náš dlouho výhlídnutý žlab přímo naproti na hlavním hřebenu spojujícím vrcholy Rote Wand a Warscheneck. Oficiální název žlabu je Stofferkarrinne, ale pro nás je to už delší dobu „Dospělák – dospělý žlab“ neboli Erwachsenrinne, a to z jednoho prostého důvodu. Hned vedle něj je totiž menší a jednodušší žlab, který je při vzájemném porovnání prostě „Dětský žlab“, neboli v řeči místní – Kinderrinne. Druhý den ráno je mlha a velké teplo, a tak z chaty spěcháme, abychom ještě stihli dobré podmínky. Při ústí žlabu se na nás vyřítí skupina Rakušanů a potvrzuje nám, že se stále ještě můžeme těšit na dobrý firn.

To nás samozřejmě ihned povzbuzuje a žene skrz žlab co nejrychleji na hřeben. Tam se dostáváme po cca hodině a půl z chaty. Na hřebenu se mlha občas roztrhne, a tak vidíme že už k nám míří další skupinka. Neváháme a směrujeme lyže přímo dolů. Navátý sníh v prvních pár metrech zvyšuje sklon svahu až na cca 50°, a tak nám chvíli trvá než se v uzkém žlabu srovnáme všichni tři. Po odvážnější horní polovině už vzorně a svižně sázíme jeden oblouček za druhým v příjemném sklonu okolo 40-45°. Celkové převýšení samotného žlabu je cca 300 výškových metrů.

Přístup na začátek

Po nějakých 4 hodinách jízdy z Prahy parkujeme nad městečkem Spital am Pyhrn na parkovišti nedaleko chaty Bosruckhütte ve výšce 1030 metrů.

Ubytování a jídlo

Chaty: Bosruckhütte (1050 m) – celoročně otevřená, bez winterraumu,Dümlerhütte (1495 m) – chata otevřená částečně i v zimě, jinak otevřený winterraum – cca 12 míst