Musala (2925 m) – nejenom se splitem na nejvyšší vrchol Balkánu

Nejvyšší bulharské pohoří Rilaí je rozsáhlý horský masíc na jih od Sofije a tyčí se v něm řada vysokých vrcholů, z nichž nejvyšší je 2925 metrů vysoká Musala. Skialpový výlet na Musala je možné zkrátit využitím lanovky v lyžařském středisku Borovets.

Rila – Bulharsko

Horolezecké úseky
nejsou
Vybavení
Skialpový set nebo splitboard, lavinový set, stoupací železa, případně i cepín
Převýšení
1000 m
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
nejsou
Počet lidí za rok
tisíce

Mapa oblasti

Základní trasa

Parkoviště – gondola Borovets – sjezd k dolní stanici sedačkové lanovky – chata Musala – chata Ledeno ezero – vrcholový hřeben – Musala - sjezd

Podrobný popis

Nejsnadnější přístup do střediska Borovets je přiletět do Sofie a nechat se odvézt lokální dopravou po silnici 82 přes Samokov do Borovets. Pokud by byla silnice přes sedlo 1300 metrů zavřená, je možné využít dálnici A3 ze Sofie na jih, sjet na Piperevo a dale pokračovat po silnici 62.

Mírné stoupání v pasáži mezi modrou sjezdovkou a chatou Musala

Vše začíná ve skiareálu Borovets (1350 m) kousek na jih od Samokova. Je potřeba vyrazit brzy ráno, jelikož před gondolou se tvoří dlouhé fronty ještě před jejím otevřením (8:30 h). Koupili jsme si jednosměrný lístek za 25 BGN (přes 300 Kč) a vyrazili na túru s jasným cílem, vystoupat na nejvyšší horu Bulharska a současně celého Balkánu– Musalu. Gondola má jednu mezistanici, ve které však nevystupujeme a pokračujeme až na samý konec lanovky (2350 m). Po výstupu pár nedočkavců již nasazuje pásy, avšak trošku předčasně, jelikož nás čeká ještě krátký, ale pěkný sjezd prvně po zelené a následovně modré sjezdovce. Tulení pásy tak nsazujeme až u dolní stanice čtyřsedačky Makrudjik 2 (2250 m).

Výhledy z Musaly směrem na Maylovitsu

Na tuleních pásech přes chatu Musala (2400 m) na chatu Ledeno Ezero (2720 m)

Na tuleních pásech a zahajujeme stoupání směr chata Musala. Prvních asi tři sta metrů jdeme po modré sjezdovce. Po chvilce se z ní odpojujeme a vydáváme se do volného terénu. Stále mírným sklonem míjíme chatu Musala (2400 m) a dostáváme se před první prudší stoupání. To není nijak závratně dlouhé – cca 200 výškových. Po jeho překonání nás ještě čeká asi půl hodinový stoupající traverz, kterým se dostáváme k pyramidové chatě Ledeno Ezero (2720 m), která je však z části zasypaná sněhem a tudíž tak zavřená. U chaty je ideální místo na předvýstupovou pauzu a doplnění cukrů, jelikož se nacházíme již pár set metrů od místa, kde je potřeba nasadit mačky.

Setkání s Jackem Nicholsnem na chatě Ledeno ezero

K vrcholu Musala

Ještě se fotím s Jackem Nicholsnem a po pauze stoupáme asi 100 výškových metrů, kde většina z nás nechává lyže, nasazuje stoupací železa a vyráží na posledních 200 výškových metrů na vrchol. Pár odvážlivců bere lyže na batoh s tím, že dolů se dostanou jedním ze žlabů vedoucích z vrcholu. Prudkým hřebenovitým výstupem podél ocelových lan se dostáváme až na samotnou střechu Balkánu (2925 m). Závěrečná mačková pasáž nám zabrala asi 30-40 min. Počasí vyšlo nádherně, takže nechybělo kochání se nádhernými výhledy.

Závěrečná mačková pasáž od chaty Ledeno ezero na Musalu

Sjezdové možnosti z Musaly

Po dostatečném množství fotek jsme zahájili pěší sestup, abychom stihli od chaty Ledeno Ezero sledovat a natáčet čtyři statečné, kteří se pustili rovnou dolů tím, z mého pohledu, nejprudším žlabem ze samotného vrcholku Musaly. Žlab směřuje přímo na Ledeno ezero a v horní části má skloon přes 40 stupňů.

Všichni jsme se ve zdraví dostali na úpatí a pouštíme se do sjezdu podél výstupové trasy. Sjezd, oproti výstupu, obohacujeme o jeden sympatický žlábek nad jezerem Karakashevo – trošku prudší, ale nic co by se nedalo sjet. Na konci žlabu je potřeba se pořádně rozjet, abyste dojeli nejlépe až na výstupovou trasu, která je po levé ruce. Sjíždíme až na sjezdovku – zelenou, po které pokračujeme až ke spodní stanici gondoly, kde parkujeme prkno a lyže přímo v hospodě a na stole přistává zasloužené točené pivo.

Výhledy z Musaly směrem na Maylovitsu

Přístup na začátek

Praha – Brno - Bratislava – Budapešť – Szeged – Bělehrad – Niš – Sofie – Samokov - Borovets

Rozpis po dnech

Parkoviště – gondola Borovets – sjezd k dolní stanici sedačkové lanovky – chata Musala – chata Ledeno ezero – vrcholový hřeben – Musala – sjezd

Ubytování a jídlo

v lyžařském středisku Borovets a chaty nad ním