Skialpinistické hříště nad Lacul Bâlea – u Transfăgărășké magistrály

Kdybych měla podle jezera Balea soudit celé Rumunsko, pak je to nádherná zem. Pro milovníky zimní krásy a rozmanitosti, je to za mě nejlepší místo jak si užít několikadenní řádění na jednom místě. Tohle je ta pravá freeride aréna. Nahoru i dolů se dostanete po svých či lanovkou. Spát zde můžete v Iglo a míst, kam se vydat je nespočet. Lokalita je vhodná doslova pro všechny. Můžete se tu jak spřátelit, tak i se zcela ztratit.

Rumunsko

ano

Mapa oblasti

Základní trasa

Lanovkou z Balea Cascada nahoru k jezeru Balea Lacul. Poté se dá udělat spousta krátkých túr na Iezerul Caprei (2418 m), sedlo s rozcestníkem u Iezerul Caprei (2418 m), horské sedlo Curmătura Bâlei nebo se přes něj vydat na Paltinu (2399) či k Lacul Doamnei a na horu nad něj

Podrobný popis

Jezero Balea je dělící bod Transfagašské magistrály. K němu se jen stoupá, od něj jen klesá. Jezero je v kotlině ze severní strany obklopené ledovcem. V zimě však ani nevíte, že tu nějaké jezero a parkoviště je. Tras a cest je tu nepřeberně. Lze chodit jen kotlinu, vydat se zdolávat vrcholy, sjet freeride k dolní stanici lanovky nebo přes sedlo Curmătura Bâlei blbnout ve vedlejší dolině. Za dobrých sněhových podmínek lze touto dolinou sjet taktéž až na její konec a přes kopec vyjít a sjet lesem k dolní stanici lanovky.

Výhled dolů k jezeru z prvního výšlapuVýhled dolů k jezeru z prvního výšlapu

Výstup do sedla u hory Iezerul Caprei (2418 m), strmost a struktura sněhu nedovoluje pokračovat na lyžích. Je dobré je vynést pod převis a dále buď po svých do sedla, nebo s lyžemi na zádech pokračovat dálVýstup do sedla u hory Iezerul Caprei (2418 m), strmost a struktura sněhu nedovoluje pokračovat na lyžích. Je dobré je vynést pod převis a dále buď po svých do sedla, nebo s lyžemi na zádech pokračovat dál

Pohled ze sedla do údolí. V dálce už jde vidět mlha, která nám pro dnešek velmi rychle ukončila plány na další výletyPohled ze sedla do údolí. V dálce už jde vidět mlha, která nám pro dnešek velmi rychle ukončila plány na další výlety

V oblasti je řada ubytovacích a stravovacích kapacit, i když proti létu se to zdá být téměř liduprázdné.

Panorama údolí jezera Lacul Balea, foceno od výstupní stanicePanorama údolí jezera Lacul Balea, foceno od výstupní stanice

Na internetu píšou, že lanovka jezdí až od 10h a jen za předpokladu, že vás bude 10 osob nebo si koupíte 10 lístků. Navíc pokud bude málo lidí, jezdí jen v čase 10h, 12h, 14h a v 17h. Není tomu tak. Jela už od 9h a v kabině jsme byli my dva a tři vlekaři. Lanovka jede asi 15 minut, z toho půlku času najíždí do výstupní stanice. Platí se až nahoře při výstupu 35 LEI/os. Tohle místo rozhodně stojí za to.

Ještě jeden pohled ze sedla do údolí. Jde vidět vedení lanovky až ke zlomu s vodopádemJeště jeden pohled ze sedla do údolí. Jde vidět vedení lanovky až ke zlomu s vodopádem

TRASY a SJEZDY

1. Výstup pod Iezerul Caprei (2418 m)

Měli jsme krásné počasí, dobrý sníh, bezvětří, takže jsme nahodili plán a šlo se na věc. Pro rozcvičku jsme začali levou stranou kotliny, nahoru je to půl hodiny pod skály a potom sjezd až na zamrzlé jezero. Převýšení cca 360 m, sklon 45°.

Sjezd z tohoto  místa

Sjezd je strmý, zledovatělý, ze začátku je sklon kolem 50° a projíždí se mezi dvěma skalkami. Poté se dá najet pod skálu, kde se svah mírní na nějakých 35° a přichází krásný sjezd až doprostřed jezera.

Lacul Balea - záznam první stopy. Červená je výšlap, zelená sjezd. Výše to nemělo cenu, sjezd byl velmi příjemnýLacul Balea – záznam první stopy. Červená je výšlap, zelená sjezd. Výše to nemělo cenu, sjezd byl velmi příjemný

2. Výstup k rozcestníku mezi Iezerul Caprei (2418 m) a sedlo Fereastra Bâlei

Uprostřed jsme si vybrali stopu skupiny, která touto trasou začínala. Zhruba 20 m pod sedlem je potřeba sundat lyže, a dále je buď nést a pokračovat nebo se pokochat výhledem na druhou stranu Transfăgărășan, sejít k lyžím a sjet.

Sjezd od rozcestníku mezi Iezerul Caprei (2418 m) a sedlo Fereastra Bâlei

Pro sjezd jsme vyhodnotili tři možnosti. Středem, nebo hodně doleva a pak to pustit nebo hodně doprava, nad ledovcem a skončit u jezera. Každý z nás jel dolů jinudy. Ze začátku je svah strmý kolem 50° takže zde není moc prostorou točit, sníh byl navíc přemrzlý. V polovině sjezdu se svah mírní na 35° a dojet se dá opět až do půlky jezera, či k parkovišti po levé ruce. Záleží, kam směřuje váš další výlet. V cestě nejsou žádné skály, jen pár zlomů, za kterými se vám druhý ztrácí. Nad jezerem pak přejíždíme i ledovec

Lacul Balea - záznam druhé stopy, cesta do sedla. Červená je výšlap, zelená sjezd. Ke konci jsme lyže už nesli na zádech a odložili je pod malým převisemLacul Balea – záznam druhé stopy, cesta do sedla. Červená je výšlap, zelená sjezd. Ke konci jsme lyže už nesli na zádech a odložili je pod malým převisem

3. Výstup k západní hoře nad Lacul Doamnej

Trasa vede přes sedlo Curmătura Bâlei (2200 m), kde hodně lidí zmizelo a nás zajímalo kam. První den nás bohužel zaskočila velmi hustá mlha, takže jsme to v sedle otočili a jeli dolů. Vydali jsme se zde opět druhý den. Za sedlem je nádherná kotlina s úžasnými sjezdy k dalším horám. Určitě doporučuji a nezapomenout haršajzny! Za dobrého počasí se dá dojít až na Paltinu (2399). My se vydali k jezeru Lacul Doamnei. Od jezera se jde zátky do sedla Curmătura Bâlei velmi těžko (bez haršajzen). Sníh byl po dešti namrzlý, podkluzoval, mlha znepříjemňovala viditelnost. Cesta stoupá červeně značenou trasou pomocí tyček. Výstup od Lacul Balea do sedla Curmătura Bâlei trvá zhruba 30 minut, stoupání 40°. Výstup od Lacul Doamnei k sedlu Curmătura Bâlei trvá něco přes hodinu, sklon je kolem 30°.

Sjezd z Curmătura Bâlei k jezeru Lacul Doamnei

Dostat se k Lacul Doamnej je radost. První sjezd vede otevřenou kotlinou až mezi skály. Zde se musí projet úzkou pasáží mezi skalami (S4) poté po zhruba 100 metrech rovinou nás čeká obdobná pasáž. Každý takový průjezd není delší jak 200 m. Dojezd je pak na planinu, pod kterou je zasněžené jezero

Lacul Balea - záznam třetí stopy, výšlap do sedla Curmătura Bâlei. Červená je výšlap, zelená sjezd. Tento den nás nahoře dostala hustá mlha, která nás rychle vrátila dolů, do restaurace na pivoLacul Balea – záznam třetí stopy, výšlap do sedla Curmătura Bâlei. Červená je výšlap, zelená sjezd. Tento den nás nahoře dostala hustá mlha, která nás rychle vrátila dolů, do restaurace na pivo

4. Sjezd z Curmătura Bâlei k jezeru Lacul Balea

Sjezd je mírný, svah kolem 35°, dá se jak rovně dolů kolem stopy, tak doleva pod skály až k domku horské služby

Lacul Balea fotka ze čtvrtého sjezdu, ze sedla Curmătura Bâlei dolů do kotliny na opačnou stranu. Více fotek nemáme, jelikož jsme většinu času byli v mlzeLacul Balea fotka ze čtvrtého sjezdu, ze sedla Curmătura Bâlei dolů do kotliny na opačnou stranu. Více fotek nemáme, jelikož jsme většinu času byli v mlze

5. Sjezd od jezera Lacul Balea k Balea Cascada (nástupní stanice lanovky)

První den po velmi drahém obědě v restauraci a čím dál hustější mlze jsem dostala skvělý nápad, sjet k autu freeride pod lanovkou – asi 6 km, když to trefíte. Vlekaři říkali, že mlha je jen kilometr. Tak mlha byla kilometry asi tři, nebylo vidět ani na krok, stopu jsme netrefili, takže jsme jeli zhruba hodinu ala běžky celých krásných 9 km Transfăgărășan. Věřte, je krásná i v mlze, a bude i v létě na motorce či kole.

Přístup na začátek

Brno – Bratislava - Budapešť – Szegéd – Arad – Temešvár – Deva – Sebes (doporučuji navštívit červené hory Rapa Rosie) – Sibiu – za Scoreiu odbočit z dálnice doprava a pořád do hor k dolní stanici lanovky Balea Cascada

Rozpis po dnech

Lanovkou z Balea Cascada nahoru k jezeru Balea Lacul. Poté se dá udělat spousta krátkých túr na Iezerul Caprei (2418 m), sedlo s rozcestníkem u Iezerul Caprei (2418 m), horské sedlo Curmătura Bâlei nebo se přes něj vydat na Paltinu (2399) či k Lacul Doamnei a na horu nad něj.

Ubytování a jídlo

u jezera je možnost ubytování. Je zde i restaurace či bar. Hotel, ubytovna i netradiční možnost přespání v Iglo vesnici.