Stratenec (1055 m) – skialpový okruh z Malých Karlovic s lesním sjezdem

Jedním z nejlepších vyhlídkových vrcholů v celém hřebnu Javorníků je 1055 metrů vysoký Stratenec mezi Velkým a Malým Javorníkem. Na jeho plochém vrcholu se nachází malá rozhledna za poločasem rozpadu a slovenské kříže. Skialpová túra z Tísňav je nejkratším přístupem na Stratenec z moravské strany.

Javorníky – Česko

Převažující sklon svahu
20 °
Lavinové nebezpečí
ne, louky a lesní porosty
Spaní na chatách
tisíce

Mapa oblasti

Základní trasa

Tísňavy točna autobusu – cestou po hřebenu mezi potoky skrz les na jih – pokračování po louce do výšky 800 metrů – JZ stoupání lesem k zelené turistické značce – po zelené do sedla Příschlop – pokračování po Zelené na hranice a z nich do Sedlo pod Stratencom – Stratenec (1055 m) – sjezd na sever Pavelčená – Vyruba – Potoky – Tísňavy točna autobusu

Podrobný popis

Po projetí centra Velkých Karlovic ve směru od Vsetína odbočíme na rozcestí doprava směrem na Kasárna – Podťaté. Zhruba po kilometru se dáme znovu doprava do údolí Tísňavy. Jedeme asi 2,5 km vzhůru údolím až na točnu autobusu. U ní je možné zaparkovat auto tak, aby nebránilo autobusu v jeho otočení.

Louky s kapličkou

Z údolí Tísňavy na Stratenec (1055 m)

Hned za točnou vede doprava do kopce lesní cesta, která nás vyvede po 350 metrech na rozlehlé louky. Loukou vzhůru kolem kapličky pod osamoceným stromem, pořád sledujeme hřbet, který spadává z vrcholu Giguly. V současnosti je hřbet odlesněný, a tak máme neustále výhledy na náš cíl – Stratenec na hlavním hřebeni. Současně také vidíme plánovanou cestu dolů po rozsáhlém hřebeni Pavelčené.

V dolní části je výstup po loukách

Po 1200 metrech narazíme na vrstevnicovou cestu, po které vede zelená turistická značka z železniční zastávky ve Velkých Karlovicích na sedlo Bukovina. Po zelené se dáme doleva, mírně dolů kolem posedu do sedla Příschlop (850 m). Ze sedla dále po zelené asi 800 metrů, až do místa, kde značka uhne ze hřebene doprava po vrstevnici, směrem na sedlo Bukovina. To bychom si ale zbytečně zacházeli, neboť Stratenec je od nás nahoře vlevo.

Rozcestník v sedle Příschlop

Lesík se trošku zahustí, ale ne nadlouho. Po několika zatáčkách kolem nízkých větví se začínají otevírat vrcholové pláně. Když už to nejde dál nahoru, dáme se doleva po červené turistické značce 300 metrů na vrchol s rozhlednou a betonovými kříži.

Sjezd ze Stratence přes Pavelečnou

Přímo z vrcholu Stratence (1055 m) by se dalo mírným traverzem dostat na hřbet Pavelčené, ale to bychom se připravili o sjezd vrcholové pláně. Je lepší ještě na pásech popojít dalších 300 metrů po hřebenu a teprve potom sundat tulení pásy. Čeká nás dvoukilometrový sjezd s převýšením 370 metrů. Po vrcholové pláni vjedeme do lesa, kde je nejprve jen neznatelný průsek. Brzy se však objeví lesní cesta, které se budeme držet. Cesta víceméně kopíruje hřbet kopce, mírně vpravo ve směru jízdy. V okamžiku kdy cesta vyjede z lesa na paseku a uhne doprav po spádnici, budeme dál držet směr na sever a po chvíli překřížíme (asi asfaltovou) cestu, a pokračujeme dál lesem až k potoku u osady Potoky.

Sjezd horních plání

To už jsme sjeli na cestu, která vede ze sedla Příschlop až dolů k točně autobusu. Cesta je zasněžená a tak nám ten kilometr bruslení rychle uteče.

Přístup na začátek

Vsetín – Nový Hrozenkov – Velké Karlovice – Malé Karlovice - Tísňavy

Rozpis po dnech

Tísňavy točna autobusu – cestou po hřebenu mezi potoky skrz les na jih – pokračování po louce do výšky 800 metrů – JZ stoupání lesem k zelené turistické značce – po zelené do sedla Příschlop – pokračování po Zelené na hranice a z nich do Sedlo pod Stratencom – Stratenec (1055 m) – sjezd na sever Pavelčená – Vyruba – Potoky – Tísňavy točna autobusu

Ubytování a jídlo

řada ubytovacích a restauračních zařízení ve Velkých Karlovicích

Další túry v okolí

Velký Javorník (1071 m), Malý Javorník (1019 m), okruh přes kapličku Naděnka, Gigula (952 m), Stolečný (952 m), Kohútka (913 m)