Miroslav Turák z CK Kudrna: „Připravili jsme si půdu na to, jak pracovat klidně z druhého konce planety“

Miroslav Turák z CK Kudrna: „Připravili jsme si půdu na to, jak pracovat klidně z druhého konce planety“

Přinášíme rozhovor s Miroslavem Turákem, marketingovým ředitelem Cestovní kanceláře Kudrna. Cestovní ruch patří mezi odvětví, ve kterých koronavirová krize udeřila nejsilněji. Jak cestovní kancelář reagovala na vládní omezení? Jak se rozhodla s dopady viru bojovat? Jak bude podle Kudrny vypadat cestování v dalších sezónách? To vše se dozvíte na řádcích níže.

Dobrý den pane Turáku, jak se cítíte v 6. týdnu karanténního kolotoče? Chybí Vám jako dobrodruhovi volnost? Nebo něco jiného?

Občas jako v „Jiříkově vidění“. V podstatě každý den se něco změní a já za marketing začínám v podstatě znovu. A co se týče karantény, tak zatím jsem neměl moc prostor si to uvědomit. Bydlím kus od Brna na vesnici, takže nemám takový problém vyběhnout do lesa a 2x týdně jezdím do práce do Brna větší část cesty na kole. Každopádně jsem si alespoň vyzkoušel pořádně práci z domu, které jsem se vcelku obával. Myslím, že to zatím funguje. 🙂

Jak to vypadalo u Kudrny během února 2020? Tušili jste, do čeho se svět žene?

V únoru jsme měli úplně jiné starosti. A musím říct, že jsme to brali trochu na lehkou váhu.

Zaznamenali jste tedy nějaké změny poptávky zájezdů před tím, než koronavirová krize dorazila do ČR?

Téměř žádné. Myslím, že lidé na to začali reagovat, až se jich to začalo bezprostředně týkat.

Tuším, že na 12. 3. (vyhlášení nouzového stavu a omezení cestování) asi nerad vzpomínáte. Vláda svým usnesením cestovky prakticky „vypnula“. Jaká byla vaše prvotní reakce?

Ano máte pravdu, i když v tu chvíli ještě ne úplně. Během prvních pár dní jsme spíše sledovali vývoj a reakce lidí. Připravili jsme pár opatření, abychom dali klientům prostor se rozhodnout, jak naložit se svou dovolenou.

Jiný zvrat přišel po prohlášení pana Prymuly o zavření hranic na 2 roky. Teprve tehdy přišlo to pomyslné vypnutí. A my začali vytvářet krizový plán.

Jaký byl tento první reálný plán, jak se s omezením ze strany státu vypořádat?

První reálný plán tedy přišel před koncem března. Udělali jsme několik úsporných opatření. A připravili jsme několik náhradních možnosti pro klienty zejména zájezdů, které se měly realizovat v průběhu dubna. A začali jsem si hrát s myšlenkou připravit několik nových zájezdů do ČR. Už k tomu 12.3 jsme prodloužili rezervaci zájezdů na 35 dní a a zafixovali jsme hodnoty stornopoplatků. Hlavně jsme chtěli trochu rozvolnit množství storen. V zahraničí jsme se inspirovali voucherem na rušené zájezdy s určitým bonusem (7 % ceny zájezdu navíc). Abychom poděkovali klientům, kteří se rozhodli, že nás podpoří a odloží svou dovolenou o pár měsíců. Nebo na příští sezónu.

Změnil se nějak tento plán v týdnech následujících po prvotním omezení?

Plány se měnily zejména ve vztahu k rušení zájezdů s ohledem na jejich termín odjezdu. Každopádně pořád vycházíme z prvotních úvah a zatím vše vychází. 🙂

Co je aktuální strategie Kudrny pro “nový” trh cestovního ruchu? Řekněme do podzimu/zimy 2020.

O strategii se asi příliš bavit nedá. Situace se mění ze dne na den, takže je to spíš reakce na aktuální dění. Nicméně připravili jsme spoustu zajímavých zájezdů po naší vlasti v našem stylu. A jsme připraveni flexibilně reagovat na jakékoliv otevření hranic zemí, kde běžně jezdíme.

Jaký vliv podle vás zanechá koronavirová krize na cestování samotné? Budou se lidi bát cestovat? Budou cestovat méně? Nebo jen jinam? Myšleno od začátku 2021 dále.

V tomto ohledu bych nechtěl dělat nějaké předčasné závěry. Vliv na sezónu 2021 to vliv mít určitě bude, ale je otázkou jak se celá situace kolem koronaviru bude vyvíjet dále. Zda se vše postupně uklidní nebo přijde nějaká další vlna. Velký význam bude mít vakcína, na které pracuje spousta odborníků z celého světa. Musíte si uvědomit na kolik jiných nemocí se dá dnes očkovat před tím, než někam vyrazíte. Pokud bude vakcína, bude to jen další z řady očkování a za dva roky si na tohle všechno nikdo nevzpomene.

Když se zaměříme na kroky české vlády, měli jste pro ně v kanceláři pochopení? Jak na ně lidé v Kudrnovi reagovali?

K tomu bych se nerad vyjadřoval.

Dobrá, jak tedy celkově vnímáte komunikaci státu směrem k občanům a firmám?

V podstatě nevíme, co bude zítra, co se zase změní. Každý den je to úplně jinak a my nejsme schopni na ty změny reagovat. Mně osobně chybí jednotná komunikace, nějaký plán opatření s ohledem na vývoj epidemie. Přijde mi, že se velice rychle celá rétorika přenesla do pozice politického marketingu místo konkrétních řešení.

Jaký změnila koronavirová krize fungování firmy? Změnili jste zaběhlé nějaké procesy?

V podstatě jsme využili toho, že se už delší dobu připravujeme na možnost plnohodnotné práce odkudkoliv. Teď jsme si to vyzkoušeli, že to může fungovat.

Krize je pro mnoho firem šance k revizi aktivit a objevení nových cest. Jak je tomu u vás? Vzešlo z ní zatím pro Kudrnu nebo pro Vás osobně něco nečekaného a třebas i dobrého?

To asi zhodnotíme na konci roku. 🙂 Určitě můžu zmínit jako pozitivum, to že jsme si připravili půdu na to jak pracovat klidně z druhého konce planety. 🙂

Co byste poradil ostatním firmám a živnostníkům, na které koronavirová krize tvrdě dopadla?

Hlavně se z toho nezbláznit 🙂

Moc Vám děkuji za rozhovor, ať se ve zdraví daří!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: