Podcenit sílu slunce a proletět se s lavinou z Veslfjelltindenu málem až na norský ledovec

Podcenit sílu slunce a proletět se s lavinou z Veslfjelltindenu málem až na norský ledovec

V Norsku jsem dost často na lyžích ni na vodě. Dalo by se říct, že to tam i trochu znám. Na horách se pohybuji dost často, mám za sebou řadu různých školení včetně lavinových. Z tohoto pohledu jsem dobře připraven, abych se pohyboval v zimě na horách.

Předchozí příprava a zkušenosti však nestačí, když se člověku do mysli vkrádá myšlenka sjet si krásný svah, nad nímž právě stojí. Jak to může vypadat v praxi z mého pohledu?

Krásný slunečný den v Jotunheimenu

V polovině května jsme se pohybovali v Jotunheimenu a za krásného počasí vyrazili na komplexní okružní túru s pohybem na tuleních pásech, na stoupacích železech s cepínem v ruce a následným sjezdem přes ledovec do údolí k řece. Sněhové podmínky byly ideální, pro jižně orientované svahy byl vyhlášen stupeň lavinového nebezpečí 3, zatímco pro ostatní expozice byla lavinová dvojka. Na tuleních pásech jsme dorazili na vrchol, z něj pokračovali ještě kousek po hřebenu se sjezdem do sedla.

Varianty sjezdu z Veslfjelltindenu, lavina byla uvolněna v trase A
Varianty sjezdu z Veslfjelltindenu, lavina byla uvolněna v trase A

Ze sedla jsme na mačkách a s cepínem vystoupali na další vrchol a po jeho hřebenu se přesunuli k začátku sjezdu. Jednalo se o trasu AVeslfjelltindernu (2157 m). Když jsme došli na hranu jižního svahu, tak tam pofukoval chladný vítr a sníh byl tvrdý. Pod hranou svahu už ovšem bylo vedro a bylo kolem jedné hodiny odpoledne. Svah měl sklon v rozmezí od 30 do 40 stupňů. Nad svahem nebyla převěj, nájezd byl lehký a široký. Pod hranou svahu jsme udělali rychlý test stability sněhu, který ukázal, že je tam přibližně dvacet centimetrů vysoká deska.

Rozhodování na hraně svahu
Rozhodování na hraně svahu

Rozhodování na hraně svahu s jižní orientací

To vše jsem ale z nějakého zvláštního a nepochopitelného důvodu úplně ignoroval a přestal mít pokoru. Ten svah jsem prostě chtěl sjet a myslím, že jsem byl rozhodnutý i přes všechny okolnosti. Svah mi říkal „pojeď hochu, bude to báječné“. Taky si myslím, že když bych to nebyl já, tak by do toho stejně někdo z naší skupiny najel. Jinak bych měl mít už docela dost zkušeností s plánováním, posuzováním a lavinovou záchranou, protože jsem byl na spoustě kurzů a školení. Ten kopec mě dostal. Nepodělal jsem se, ale mám velké poučení a rozhodně budu pokornější.

Uvolnění laviny při sjezdu z Veslfjelltindenu
Uvolnění laviny při sjezdu z Veslfjelltindenu

Čtyři oblouky a dost!

O co šlo? Vše je vyznačeno na fotce: oranžová je nájezd, poté následovaly asi čtyři oblouky. Potom divný stín, a pocity vlevo, pak už se mi i vpravo potvrdilo, že je zle, a že si to frčím na desce. Snažil jsem se z ní odjet doprava a skoro jsem vyjel. Na kraji jsem už upadnul, a naštěstí se propadnul na podklad a ztratil jednu lyži. Aspoň tak si to vybavuju, ale bylo to rychlé.

  • Červená označuje, kde jsem se doklouzal po hubě s jednou lyží a hůlkou
  • Modrá je poloha druhé lyže
  • Zelená je poloha hůlky
  • Fialová barva je odtrh s odhadovanou výškou 30 cm, neměl jsem chuť jej jít měřit
Celkový pohled na lavinu z ledovce Hurrabrean
Celkový pohled na lavinu z ledovce Hurrabrean

Posbíral jsem si své hračky a v pohodě jsem to nakonec dojel. Měl jsem velkou kliku a beru si to jako důrazné poučení. Neměl jsem pokoru. Naštěstí jsem nedostal ani žlutou kartu, i když bych si ji zasloužil za to, co jsem předvedl. Kámoši mezitím lavinu nahlásili na norský lavinový server a potvrdili, že jsem v ní byl sám.

Boční podhled na dráhu laviny a část laviniště
Boční podhled na dráhu laviny a část laviniště

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: