Elbrus na skialpech za čtyři dny

Pár dnů dovolené ještě zbývá, a tak organizujeme další výlet, tentokrát na Elbrus, nejvyšší horu Kavkazu. I přesto, že ruský svátek „Děň Pobědy“ připadá na úterý 9. května v námi vybraném týdnu, časové možnosti šesti lidí se schází právě v těchto dnech, a tak odjíždíme s vědomím, že na kopci nebudeme sami.

Fotogalerie Elbrus za čtyři dny >>

Příjezd pod Elbrus

V pátek 4. května v osm hodin večer odlétáme přes Moskvu do Miněralnych Vod, kde přistáváme ve čtyři hodiny ráno. Na parkovišti vyjednáváme odvoz a během půl hodiny odjíždíme za 6000 RUB v pohodlném Volkswagen Transporteru do čtyři hodiny vzdáleného Těrskolu. Na dolní stanici lanovky rozbalujeme spacáky a na ochranných matracích stažených se sloupů místní lanovky dvě hodiny dospáváme. Po snídani a přebalení batohů ještě tentýž den (sobota) vyjíždíme lanovkou do 3800 m (cena za jednu cestu nahoru a jednu dolu 1400 RUB/osoba). Poté krátký výstup nad Prijut 11 do výšky 4050 m, kde máme v plánu pár dnů aklimatizovat. Jedna z plechových „krabic“ je volná, takže stany ani nerozbalujeme a za 700 RUB/osoba/noc skládáme věci mezi hrnce zachytávající vodu, která kape z tajícího sněhu na střeše.

S velmi omezeným signálem ověřujeme aktuální předpověď a situaci probíráme s místními. Závěr je jednoznačný. Vrcholové „okno“ vydrží do zítra (neděle) a po následujících několik dnů se očekává silný vítr a sněžení.

Vrcholový den

Po předchozí noci strávené v letadlech a v autě uleháme v sedm hodin večer, vstáváme v neděli v jednu hodinu ráno a kolem třetí hodiny ranní vyrážíme na lyžích z 4050 m směr západní vrchol Elbrusu (5642 m). Únava z cesty a rychlé výškové expozice je hodně znát. I tak stoupáme na lyžích svižně a míjíme desítky dalších, někdy i dvacetičlenných skupin. Behem nočního šlapání nás neustále míjí rolby naložené sportovci, kteří se šlapání na vrchol rozhodli zahájit o 800 výškových metrů výše. U Pastuchovych skal (4800 m) Tomáš pod tlakem únavy a příznaků výškové nemoci otáčí a sestupuje, zbytek týmu pokračuje vzhůru, traverzem přes jižní svah Východního Elbrusu do sedla (5300 m) mezi oběma vrcholy.

Všichni už bojujeme se silnou únavou a je to znát na každém pohybu. V sedle sundáváme lyže a v houstnoucí mlze za chumelení postupujeme na mačkách po úbočí Západního Elbrusu přes několik fixních lan k vrcholové pláni. Ve 12:15 hod. stojíme na hlavním vrcholu Elbrusu. I když jsme během posledních dvou hodin stoupání neviděli dál než na dvacet metrů, na vrcholu se mraky na chvíli otvírají a dovolují nám rozhlédnout se okolo. Před třetí hodinou odpolední přijíždíme zpět k Prijutu.

Kavkaz, Ruská Federace

Účastníci: Marek Disman, Petr Disman, Petr Dobrovský, Aleš Soukup, Tomáš Bělohoubek, Ladislav Bárta (HO Deštné v Orlických horách)
Kdy: 4.5. – 8.5.2018
Letenka: Praha – Moskva – Miněralnyje Vody a zpět, 9500 Kč (Aeroflot), přebukování zpáteční letenky 70 Euro/osoba, nadměrná zavazadla zdarma (akce Aeroflotu do 15. května 2018)
Vízum: ruskaviza.cz (cca 2500 Kč/osoba, ve zrychleném režimu cca 3800 Kč/osoba)

Návrat z Elbrusu

V pondělí, tedy třetí den výletu, sjíždíme dolu do Těrskolu. Přebukováváme letenky z pátku na úterý a po jedné noci a pár „stakanech“ vodky v Miněralnych Vodách se v úterý večer vracíme do Prahy. Tento parádní výlet jsme tedy zvládli za 4 dny.

Marek Disman a Petr Disman jsou horalové z Deštného v Orlických horách, členové tamějšího horolezeckého oddílu a lektoři lyžařské asociace APUL. Horské akce podnikají pod označením DISMANTEAM. V civilním životě se Marek věnuje právu jako advokát a Petr strategii a M&A.