Zavřené dveře na Haute Route na jaře 2019

Už o ní mluvíme roky… Akci necháváme na přelom dubna a května. Cílíme na delší dny, stabilnější počasí a hlavně na menší davy lidí. Parkujeme auto ve Vispu (Švýcarsko), vlakem přes Martigny do Argentiere (Francie), odkud máme nastoupit klasickou šestidenní variantu věhlasné Vysoké cesty (Haute Route).

Fotogalerie Zavřená Haute Route >>

S „ostrou“ výbavou (tedy s lyžemi, v lyžákách a v šusťákách) přijíždíme vlakem do Argentiere, kde zjišťujeme, že se předpověď počasí změnila. Namísto plánovaného týdenního „okna“ dva dny sněžení. Druhý den v údolí v Argentiere napadne 5 cm, na hřebenech 50 cm nového sněhu. Den trávíme v restauracích a kavárnách v Argentiere a v Chamonix. Následující den je jasno, mohutná vrstva čerstvého sněhu ale neznačí nic bezpečného, a tak nástup na Haute Route odkládáme a vyrážíme na ikonický sjezd Vallee Blanche z Aiguille du Midi pod Mt. Blancem. Pod tlakem jarního slunce se čistí žlaby samovolně se uvolňujícími lavinami a splazy a s pozitivní předpovědí se rýsuje šance na Haute Route nastoupit.

Následující den vyjíždíme lanovkou z Argentiere na horní stanici La Herse, na pásech přes sedlo na ledovec Glacier d’Argentiere a na chatu Refuge d’Argentiere. Chata rozhodně není prázdná, ale dle očekávání v závěru sezóny nepraská ve švech. Druhý den jdeme sami. Ostatní z chaty vyrážejí na jiné kratší výlety. Z ledovce Glacier d’Argentiere pokračujeme přes sedlo Col du Chardonnet (3323 m), slaněním na ledovec Saleina a po jeho levé části přes sedlo Fenetre du Saleina (3261 m) na Plateau du Orient rozkládající se pod chatou Trient. Klasický program druhého dne natahujeme a z Trientu sjíždíme po pravé části ledovce Glacier du Trient pod sedlo Col de Escandies (2796 m). Po fixních lanech se dostáváme do sedla, odkud nás jako za odměnu čeká nádherný dlouhý sjezd až do obce Champex-Lac, při kterém kreslíme nové lajny v čerstvém sněhu.

V Champexu jsme zpět na telefonním signálu a internetu. Předpověď na následující dva dny znovu hlásí sněžení a bouřky. Komunikujeme s chatami na Haute Route, které s ohledem na aktuální předpověď a končící sezonu zavírají. Stopujeme na nádraží do Orsieres a kombinací vlaků a autobusu se vracíme k autu do Argentiere.

Více než polovina Haute Route (výstup ze Bourg-Saint-Pierre na chatu Cabane de Valsorey (3037 m), sedlo Col du Sonadon (3506 m), sjezd na chatu Cabane de Chanrion (2462 m), výstup na chatu Cabane des Vignettes (3160 m), sedlo Col des Vignettes, Col du Chermontane, Col de Valpelline …. a cesta do Zermattu) tak zůstává jako krásný plán na příští zimu. I za cenu většího provozu se pokusíme vyrazit v březnu/dubnu a nebudeme riskovat, že nám jaro na Haute Route znovu zavře dveře.

Kdo: Marek Disman, Petr Disman, Petr Dobrovský

Kdy: 27. dubna – 2. května 2019

Kde: Francie (Chamonix, Argentiere), Švýcarsko (Champex, Orsieres, Martigny, Visp)

Marek Disman a Petr Disman jsou horalové z Deštného v Orlických horách, členové tamějšího horolezeckého oddílu a lektoři lyžařské asociace APUL. Horské akce podnikají pod označením DISMANTEAM. V civilním životě se Marek věnuje právu jako advokát a Petr strategii a M&A.