Kaplička Naděnka – začátečnický skialpový okruh nad Velkými Karlovicemi

Javorníky nepatří mezi nejvhodnější pohoří pro aktivity na tuleních pásech, neboť většina vrcholů je zalesněná a lesy pokrývají i svahy spadající do údolí Vsetínské Bečvy. I přesto je tady možné najít řadu cílů na lehké skialpové výlety a „procházky“. Jedním z nich může být okruh na hřeben oddělujícím údolí Pluskovec a Malé Karlovice.

Javorníky – Česko

Horolezecké úseky
nejsou
Vybavení
skialpinistický, splitboardový nebo backcountry set
Převýšení
240 m
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
Počet lidí za rok
stovky

Mapa oblasti

Základní trasa

Parkoviště u autokempu Machůzky – odbočka u mostu – přímo na jih po silnici – od konce silnice východním úbočím vrcholu Kyčera (743 m) – přímo na západ do sedla Pod Kyčerou – po hřebenu ke kapličce Naděnka – vysílač (nejvyšší místo) – hřebenovkou nad osadu Adamíky – horní stanice vleku Machůzky – sjezd k parkovišti

Podrobný popis

V Javorníkách se najde řada cílů pro „procházky“ na skialpech nebo backcountry běžkách s tuleními pásy v délce do dvou hodin, tj. vhodných jak pro úplné začátečníky, tak pro provětrání před či po práci. Popisovaný okruh přes kapličku Naďenka a osadu Adamíky prochází přes několik parádních vyhlídkových míst na Beskydy a hlavní hřeben Javorníků.

Výstup z Machůzek na hřeben

Pohodlné parkování je v lyžařském Ski areálu Machůzky. Většinou lze lyže nasadit hned u auta, a vydat se kolem tenisových kurtů po levém břehu Vsetínské Bečvy po proudu čtvrt kilometru až k mostu. Před mostem odbočíme vlevo do údolí po asfaltové cestě. Na výrazné rozcestí je to 666 metrů jen mírně do kopce, většinou je cesta zasněžená.

Na rozcestí pokračujeme rovně po lesní cestě, držíme se na pravém úbočí údolí mírně stoupáme asi 100 výškových metrů na kilometru. Poté se údolí uzavře, a je potřeba končící cestu opustit a posledních 200 metrů dojít lesem. Tím dojde k napojení na zelenou turistickou značku vedoucí ze zastávky Velké Karlovice. Po opuštění lesa se budeme dále pohybovat po romantických loukách a pastvinách. Na zelené značce však dlouho nezůstaneme. Po 150 metrech mineme malebnou kapličku Naděnku.

Přes vysílač k osadě Adamíky

Po dalších 200 metrech odbočíme vlevo k již z dálky viditelnému vysílači, který je nejvyšším bodem našeho okruhu. Od vysílače po loukách sledujeme plochý hřebínek a cestičku která nás provede kolem stavení do sedýlka – cca 1 km. Ze sedla mírně vzhůru na sever lesem k osadě Adamíky. Po průchodu lesem je potřeba odbočit vlevo a podél lesa po hřebínku najít horní stanici vleku Machůzky.

Sjezd z hřebene zpátky k autu

Po odlepení pásů nám bude skoro kilometrový sjezd po neupravené sjezdovce (stav 20.1.2021 – Korona) až k autu. Okruh má asi 6 km, převýšení jen 240 metrů a dá se zvládnout za dvě hodinky i s kocháním se u kapličky.

Přístup na začátek

Vsetín - údolím Vsetínské Bečvy přes Hovězí a Nový Hrozenkov do Velkých Karlovic - lyžařské středisko Machůzky

Rozpis po dnech

Ubytování a jídlo

Velké Karlovice jsou turistickým centrem Horního Vsacka s řadou restaurací a velkou ubytovací kapacitou.