Skialp areál nad Hrobem – výstup po trase Pilousova

Výstupová trasa Pilousova a její varianta od potoka uspokojí každého skialpinistu, který si chce vyšlápnout měnícím se terénem včetně skalního ostrohu, strmého stoupání, mostku přes prameniště a krásného traverzu listnatým lesem. To vše ve Skialpovém areálu nad Hrobem.

Česko

ano

Mapa oblasti

Základní trasa

Od parkoviště k dětskému lanovému vleku, za ním pokračovat dále mezi sjezdovky č. 3 a 4, před čtyřkou odbočit vlevo do lesa. Lesem nastoupat ke hrázi v potoce, odkud dál vedou dvě varianty. Kolem stanice horské služby k hotelu na Bouřňáku nebo k vysílači (860 m).

Podrobný popis

Hodinu od Prahy je skialpový areál s řadou značených tras, kde je možné stoupat na tuleních pásech nejenom v denních hodinách, ale také s čelovkou. To samé platí o sjezdech. Jednou z velmi povedených výstupových tras je Pilousova se sjezdem po trase Stará.

Cesta do Skialpového areálu nad Hrobem

Skialpový areál nad Hrobem se rozkládá na svazích vrcholů Bouřňák (869 m) a Pramenáč (909 m). Z větší části je propojen s lyžařským střediskem Bouřňák, což má výhodu ve snadné dostupnosti pro místní i vzdálenější zájemce o skialpové provětrání se v této oblasti. Ti, co bydlí nedaleko, mohou využít i hromadnou dopravu – vlak nebo bus. V případě vlaku je v obci Mikulov vlaková zastávka Mikulov v Krušných horách, do níž vlak začínající v Ústí nad Labem nastoupá z obce Hrob za necelou půl hodinu. Podobně je možné použít i autobus.

Ukázkový úzký hřebínek během výstupu na trase PilousovaUkázkový úzký hřebínek během výstupu na trase Pilousova

Nejrychlejší je samozřejmě příjezd autem a jeho zaparkování na bezplatném parkovišti v lyžařském středisku Bouřňák. Pokud jedete z Prahy, tak je vzdálenost ze severního okraje Prahy necelých 100 km a za hodinu od nastoupení do auta v Praze už můžete nasazovat tulení pásy a obouvat se do lyží. Cesta po dálnici D8 je rychlá, jediné větší zdržení může být při průjezdu Teplicemi, kde je aktuálně rozkopána řada silnic. Za Teplicemi je už cesta rychle ubíhá do Dubí, kde se odbočí doleva a po pár kilometrech se odbočí vpravo, aby se Mikulovským údolím nastoupalo po silnici 382 do Mikulova. Parkoviště je dostatečně velké, ale přesto se o krásném víkendu může stát, že bude přeplněno. Vhodné je tak přijet v pracovních dnech buď brzy ráno, nebo až na večerní skalp při čelovce.

Výstupová skialpová trasa Pilousova

Od parkoviště (za vhodných sněhových podmínek se lyže obouvají u auta) míjíme na tuleních pásech požární nádrž a kolem budovy vleku projdeme i podél lanového dětského vleku do prostoru mezi červené sjezdovky č. 3 a 4. Kousek odtud odbočíme do lesa a zakrátko dostoupáme asi na nejlepší úsek v rámci celého skialpového areálu – úzký skalní hřebínek. Kousek za tímto hřebínkem je další vylepšení, když je přes prameniště udělán dřevěný polomostek.

Mostek přes prameniště při výstupuMostek přes prameniště při výstupu

Krásný traverz po lesní cestěKrásný traverz po lesní cestě

Strmější stoupání k hrázi přes potokStrmější stoupání k hrázi přes potok

Za tímto hřebínkem se pokračuje dále lesem až ke strmému úseku k cestě. Je to ideální místo na nácvik otáčení ve strmém svahu. Na cestě odbočíme doprava a víceméně po vrstevnici pokračujeme do potočního zářezu, kde je kousek nad cestou hráz s přepadem. Z cesty nastoupáme nad pravý okraj hráze, kde je křižovatka klasické Pilousovy výstupové trasy nebo její přímější varianty. V případě klasického Pilouse pokračujeme svahem vlevo vzhůru až v krásném vzrostlém listnatém lese dorazíme na lesní cestu. Na ní uhýbáme doprava a traverzem doprava.

Z lesa podél tyčového značení na BouřňákZ lesa podél tyčového značení na Bouřňák

S tímto traverzem se vedle červené sjezdovky č. 4 potkáme i v případě výstupu variantou Pilouse, která vede traverzy od potoka přímo vzhůru. Po spojení obou Pilousů pokračujeme kousek pod okrajem lesa stále vzhůru. Z lesa se dostaneme na hřebenové louky, a pokračujeme kolem stanice Horské služby na vrchol Bouřňáku.

Sjezd po skialpové trase Stará

Ze všech značených skialpových výstupových a sjezdových tras je Stará jedinou volnou trasou ke sjezdu. Proto je vhodné ji využívat i sjezdy po výstupech po jiných trasách. Jelikož se jedná o původní sjezdovku, která je dlouhodobě neudržována, tak její horní část důkladně zarostlo (nejenom) borůvčí. Na začátku sezóny ji tak místní skialpinisti nepoužívjí, a čekají, až se sněhová pokrývka dostatečně zpevní, aby nepropadali do borůvčí.

Díky této „čekací“ taktice byla v polovině prosince 2017 na Staré pouze výstupové stopa. Přitom neustále padal sníh a na svahu ho bylo dost i bez aktuálního sněžení. Sjezd neporušeným svahem neměl chybu, a občasné větší propadnutí lyže do borůvčí se dalo snadno vykompenzovat. Jen to chtělo trochu rychlejší sníh.