Skialpová Haute Route Høgruta Nord-Heggdal v Midsundu

Norsko je zemí skialpinismu zaslíbanou, neboť na svém rozsáhlém území neskutečné množství hor a minimum lyžařských středisek. Kromě výstupů na jednotlivé vrcholy Norsko nabízí nepřeberné množství různých Haute Route, resp. Høgruta. Jedním z povedených přechodů přes několik vrcholů se začátkem u mořské hladiny je Høgruta Nord-Heggdal v Midsundu.

Midsund – Norsko

Horolezecké úseky
nejsou
Vybavení
skialpový nebo splitboardový set, lavinová výbava
Převýšení
1780 m
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
ne
Počet lidí za rok
stovky

Mapa oblasti

Základní trasa

Nord-Heggdal (parkoviště u místní kaple) – trasa směr jezero Heggdalsvatnet – Myrsethornet – jezero Heggdalsvatnet - Grøtet - Opstadhornet – Heggdalshornet

Podrobný popis

Skialpinismus a obecně lyžařské túry patří jednoznačně mezi nejoblíbenější zimní aktivitu nejenom místních Norů, ale i řady Čechů a Slováků, kteří v Norsku dlouhodobě žijí. Vedle známých skialpových lokalit jako Jotunheimen, Sunnmøre, Romsdal, Lyngen či Lofoten, existuje v Norsku i plno méně známých klenotů. Ty možná nenabízejí tak vysoké vrcholy a nekonečné sjezdy, ale i tak se dokáží postarat o nezapomenutelné zážitky.

Mezi jedny takové klenoty bezesporu patří i souostroví obce Midsund (nyní spadající pod Molde). Midsund se rozléhá na pěti hlavních ostrovech (Otrøya, Midøya, Dryna, Magerøya a Tautra) a bezpočtu malých neobydlených ostrůvků. Díky své poloze a přítomností golfského proudu je zde ovšem lyžařská sezóna o něco kratší než ve vnitrozemí.

Jak se dostat do Midsundu? Na silnici E6 od Oslo odbočíme v Dombås na E136 směr Molde. V Molde pokračujeme dále na západ směr trajekt Mordalsvågen-Solholmen a dále směr Nord-Heggdal.

Vzhůru na Myrsethornet (670 m)

Od parkoviště následujeme turistické ukazatele a v první části cesty kopírujeme běžkařskou trasu která vede k jezeru Heggdalsvatnet. Před dosažením Stølen odbočujeme vpravo (turistický ukazatel) a pokračujeme dále po běžkařské stopě při pravé straně údolí. Po přibližně 1 km následujeme ukazatel na Myrsethornet a začínáme prudčeji stoupat lesním průsekem.. Po vystoupání nad hranici lesa otáčíme směr sever a jdeme kolmo k úbočí Myrsethornet v místě kde je sklon nejnižší. Po vystoupání bočního svahu stáčíme vlevo a pokračujeme po hřebenu k vrcholu Myrsethornetu.

Výhled z Myrsethornet směrem na jih

Sjezd a výstup na další vrchol Grøtet (695 m)

Sjezd kopíruje výstupovou cestu. Po připojení zpět na běžkařskou trasu pokračuje směr Heggdalsvatnet. Po dosažení jezera opouštíme běžkařskou trasu a pokračujeme údolím k vrcholu Grøtet při pravé straně. Zde stoupáme k vrcholu po jižním svahu. Z vrcholu se otevírá výhled na naše dva poslední cíle této túry – Opstadhornet (737 m) a Heggdalshornet (684 m).

G3 na Grøtet

Hřbetem na Opstadhornet (737 m)

Sjezdovou trasu vedeme při pravé straně svahu, poté nasazujeme pásy a pod hřbetem mezi úpatí Opstadhornet a Foksåta pokračujeme směr jih pod ubočí Opstadhornet. Zde traverzujeme západním směrem k vrcholu Opstadhornet. Na vrcholu nas čeká asi nejkrásnější výhled celé túry. Zde můžeme vidět velkou část pohoří Romsdal a Sunmøre, na severozápadě zase krásný výhled na moře a nespočet ostrůvku. Z Opstadhornet je možné zvolit mnoho sjezdových variant v různých obtížnostech, od pohodového sjezdu kopírující výstupovou trasu, až po prudké žlaby. V našem případě však volíme sjezd východním svahem a sjíždíme k úpatí posledniho cíle této túry – Heggdalshornet.

Výhled z Opstadhornet směrem na západ

Posledním vrcholem je Heggdalshornet (684 m)

Po dosažení posledního vrcholu volíme sjezd východním svahem. V dolní části sjíždíme hustším lesem, kde je třeba se držet více při levé části. Po sjezdu zpět do údolí se připojujeme na běžkařskou trasu po které jsme stoupali od parkoviště.

Sovy na Heggdalshornet

Výše zmíněné vrcholy je možné libovolně kombinovat a případně přidat i další. Podle sněhových a lavinových podmínek je možné sjezdy okořenit některým z přítomných žlabů (platí pro vrcholy Opstadhornet, Heggdalshornet a Grøtet).

Přístup na začátek

Z Molde trajekt Mordalsvågen-Solholmen a dále směr Nord-Heggdal Z Ålesund trajekt Brattvåg-Dryna a dále směr Midsund a poté Nord-Heggdal

Rozpis po dnech

Nord-Heggdal  (parkoviště u místní kaple) – trasa směr jezero Heggdalsvatnet  – Myrsethornet – jezero Heggdalsvatnet – Grøtet – Opstadhornet – Heggdalshornet