Skialpový výlet na Vysokou holi (1464 m) v hlavním jesenickém hřebenu

Vysoká hole (1464 m) je po Pradědu druhým nejvyšším vrcholem Jeseníků a nachází se na jih od Ovčárny a Pradědu. Samotný vrchol je rozsáhlý a plochý, zatímco na jih z něj spadají strmější svahy do NPR Velký kotel, zatímco západním směrem je ostře zaříznuté údolí Svinního potoka.

Česko

tisíce

Mapa oblasti

Základní trasa

lyžařské středisko Kopřivná - Skály pod Kopřivnou - rozcestník na Velkým kotlem - Vysoká hole

Podrobný popis

Vysoká hole (1464 m) je po Pradědu druhým nejvyšším vrcholem Jeseníků a nachází se na jih od Ovčárny a Pradědu. Samotný vrchol je rozsáhlý a plochý, zatímco na jih z něj spadají strmější svahy do NPR Velký kotel, zatímco západním směrem je ostře zaříznuté údolí Svinního potoka.

Z Vysoké hole nekrásný kruhový výhled, i když samotný vrchol je v rozsáhlé hřebenové planině nevýrazný. Poblíž vrchol Vysoká hole vede červená turistická značka od Ovčárny k Velkému Máji. V zimě se za krásného počasí jedná o frekventovanou běžkařskou trasu. Na skialpech ale nebudeme začínat na Ovčárně, ale hluboko v údolí ve výšce necelých 700 metrů nad mořem. Z východu se k Vysoké holi můžeme dostat buď z Malé Morávky nebo z Karlova pod Pradědem. Místo cesty údolím Moravice si za nástupní trasu zvolíme žlutě značenou hřebenovku z Malé Morávky.

Tyčové značení bývá na hřebenech Jeseníků často namrzlé

Na Vysokou holi z Kopřivné

Vysoká hole je nedaleko rozcestníku nad Ovčárnou, kde se spojují červená, žlutá a modrá turistická značka, takže z údolí je možné využít modrou nebo žlutou turistickou značku. Poblíž bočního hřebene vede žlutá turistická značka, která začíná na rozcestí Karlov. Vhodnější možností pro nástup je parkoviště u lyžařského střediska Kopřivná. Tam je díky technickému sněhu na sjezdovkách možný nástup přímo od auta na lyžích až do pozdního jara. Stejně jako u skialpového výletu na Temnou, stačí po okraji sjezdovky nebo těsně za okrajem rychle nastoupat k horní stanici sedačkové lanovky, přičemž většina výstupu vede mírně po modré, a až v závěru se sklon trochu zvětšuje.

Kolem lanovky se projde do lesa a odbočí se vlevo na zpevněnou silnici. Po přibližně tři sta metrech se napojíme na žlutou turistickou značku a začínáme se stoupat lesem. Vrchol Kopřivná (1019 m) obcházíme ze severu  a po pravé straně se v lese objevují různě velké skalky. U rozcestníku Skály pod Kopřivnou (1014 m) přejdeme přes zasněženou zpevněnou silnici a stoupáme necelých 100 výškových metrů stále po žluté turistické značce.

Nad hranici lesa na Vysokou holi

Po žluté turistické značce pokračuje ze západu kolem vrcholu Temná, abychom postupně řídnoucím lesem nastoupali nad jeho hranici. Podél tyčového značení se dostáváme k modré turistické značce, která vede údolím Moravice z Karlova a stoupá okrajem Velkého kotle.  Podél tyčového značení pokračujeme od rozcestníku Nad Ovčárnu a z ní na druhý nejvyšší vrchol Jeseníků Vysokou holi (1464 m). Za slunečného počasí je vrchol snadno dosažitelný, ale za mlhy je lepší se držet tyčového značení k historickému hraničnímu kameni u vyhlídkového místa s „dřevěnicí“ Vysoká hole (1462 m).

Rozcestí nad Velkým kotlem, Jeseníky

Z Vysoké hole zpátky do údolí

Za krásného počasí je Vysoká hole ideálním vyhlídkovým a svačinovým místem. Po dostatečném pokochání se okolními jesenickými kopci se je před námi sjezd. Stejně jako u výstupu, tak i pro sjezd jsou dvě varianty. Obě začínají stejně, tj. sjezd k rozcestníku nad Velkým kotlem. Od tohoto rozcestníku je možné jet po modré turistické značce okrajem Velkého kotle do údolí směrem na Karlov. Druhou variantou je sjezd po výstupové trase žlutou turistickou značkou.

Sklon je většinou mírný, jedná se o turistickou stezkou a cestu – pohodové lyžování v řídkém lesem. Po žluté turistické značce sjedeme k rozcestí  Skály pod Kopřivnou. Místo pokračování po žluté turistické značce odbočíme doleva a po vysněžené mírně se svažující cestě sjedeme na zpevněnou silnici. Ta je v zimě upravená, protože je součástí Jesenické lyžařské magistrály. Podle stavu sněhu je možné většinu sjet, nebo si je potřeba dopomoct bruslením.

Závěr je po sjezdovce v lyžařském středisku Kopřivná.

Přístup na začátek

Malá Morávka je na východě Jeseníků. Od západu je příjezd ze Šumperka po silnici číslo 11. Z východu od Bruntálu je lepší jet po silnici číslo 450 přes Rudnou pod Pradědem. Z jihu od Olomouce nejprve po silnici číslo 46 do Šternberka, za Horní Loděnicí odbočit z 46 na 45 přes Detřichov nad Bystřicí, Břidličnou a Velkou Štáhli do Doln Moravice.