Švýcárna (1315 m) – fitness skialp za borůvkovými knedlíky v Jeseníkách

Chata Švýcarnaě (1315 m) je známá svou výbornou kuchyni se zvláštním důrazem na velmi povedené kynuté borůvkové knedlíky. O krásných víkendech může být na hřebenu Jeseníků tak velké množství lidí, že občerstevení během dne je časově velmi náročné. Jako cíl popisované fitness skialp túry je Švýcárna vhodná za jekéhokoliv počasí

Česko

ano

Mapa oblasti

Základní trasa

parkoviště u odbočky k přehradě Dlouhé Stráně – přes most na druhý břeh Desné a na lyžích po zelené turistické značce kolem ubytování U Pelikána – za ubytkem odbočit na zelenou a z ní hned doleva přímo po spádnici vzhůru – výše opětovné napojení na zelenou – severními svahy hřbetů mírně vzhůru po bod záchrany Petrovka – napojení na běžkařskou trasu a po ní na Švýcárnu (1315 m) – sjezd celý po běžkařské trase až k Desné

Podrobný popis

Od parkoviště po bod záchrany Petrovka (1123 m)

Z parkoviště u odbočky k vodní přečerpávací elektrárně Dlouhé Stráně přejdeme přes mostek směrem na Červenohorské sedlo a hned za mostkem přes Desnou odbočíme doprava na místní cestu vedoucí k ubytování U Pelikána. Na lyžích jdeme po zelené turistické značce kolem Pelikána a kousek za ním odbočíme z běžkařské magistrály na zelenou turistickou značku. V úvodní části jsou dvě variant – buď výstup po zelené, nebo rovnou po spádnici stoupání bez značky do výšky asi 690 metrů k napojení na zelenou.

Místy se volný prostor kolem stezky zužujeMísty se volný prostor kolem stezky zužuje

Západními svahy hřbetů stoupáme dale po zelené, přičemž jednou překračujeme běžkařskou trasu a o kus výše ji míjíme v zatáčce u bodu záchrany SU 025 (Pod Hřbety). Pokračování po zelené je v příjemném stoupání různě hustým lesním porostem s výhledy směrem na Velký Klínovec (1164 m), u něhož končí lyžařské vleky z Červenohorského sedla. Výše míjíme menší souskalí vpravo od stezky. Za skalkami už je závěrečný úsek k bodu záchrany SU 026, Petrovka (1044 m).

Povyražením při výstupu je tato skalkaPovyražením při výstupu je tato skalka

Vše je zalité sluncemVše je zalité sluncem

Běžkařská dálnice u PetrovkyBěžkařská dálnice u Petrovky

U Petrovky je napojení na běžkařskou “dálnici”, takže zbývající úsek na Švýcarnu traverzem jižních svahů Malého Jezerníku (1208 m) je možné i dobruslit. Alternativnou je od rozcestníku Kamzík mírně nastoupat na Malý Jezerník a z něj po červené na Švýcarnu.

Sjezd po běžkařské traseSjezd po běžkařské trase

Při sjezdu je krásný výhled na dolní nádrž přečerpávací elekrárnyPři sjezdu je krásný výhled na dolní nádrž přečerpávací elekrárny

Les kousek nad údolím DesnéLes kousek nad údolím Desné

Po občerstvení na Švýcarně je před name “sjezd”

Sjezd ze Švýcárny do údolí Desné je klasický běžkařský návrat z hřebene Jeseníků. Sjezd tak v pohodě zvládne každý, kdo se udrží na lyžích, tj. i male děti. V některých částech bude nutné bruslit, aby lyže vůbec jely. Pozor, na jižních svazích Hřbetů probíhá v zimě 2019-2020 lokální těžba dřeva.

Přístup na začátek

Mohelnice – Zábřeh – Šumperk – Velké Losiny – Loučná nad Desnou – Kouty nad Desnou – parkoviště u odbočky k dolní nádrží přečerpávající elektrárny Dlouhé Stráně