Recenze freeridového a skialpového vázání SkiTrab TR2 z japonského prašanu

Recenze freeridového a skialpového vázání SkiTrab TR2 z japonského prašanu

Italská firma SkiTrab je fenoménem v závodním skialpinismu, ať už se jedná o lyže nebo ultralehké vázání. Po dlouhém vývoji bylo na trh uvedeno lehké a plně bezpečnostní freeridové a skialpové vázání SkiTrab TR2. Jaké jsou praktické zkušenosti s jeho použitím v bezedném prašanu na ostrově Hokkaido?

Vázání SkiTrab TR2 jsem viděl poprvé na veletrhu ISPO 2010, kde bezpečnostní špička působila mezi lehkými skialpinistickými vázáními dost futurusticky. U SkiTrabu od té doby pokračovali v usilovném doladění nestandardního konceptu vázání pro široké použití od freeridu po skialp, načež jsem SkiTrab TR2 na ISPO 2012 ani nezahlédnul. Vývoj se podařilo úspěšně dokončit a všechny mouchy vychytat, takže SkiTrab TR2 je od zimní sezóny 2013-2014 volně v prodeji.

Proč vývoj tohoto vázání trval tak dlouho a co je na něm převratného? Na první pohled byl vývoj abnormálně dlouhý, protože se ve SkiTrabu rozhodli vyvinout plně bezpečnostní vázání s tím, že z historicky ověřeného konceptu Dynafit „pintech“ bude využit způsob uchycení špičky boty na „trnech“ a také bezrámová konstrukce (podobně jako dřívější slepá větev Silvretta SL). Realita je taková, že všechny firmy vyrábějící vázání vyvijejí a zkouší různé varianty po mnoho let, než něco plně odladí. Chybou SkiTrabu tak bylo to, že vázání představil v době, kdy ještě nebylo úplně odladěné

Koncepce vázání SkiTrab TR2

Jak bylo uvedeno výše, SkiTrab se rozhodnul plně jít svou vlastní cestou a vyvinout univerzální lehké bezpečnostní vázání pro freeridové a skialpové lyže. Požadavky byly zřejmě tyto:

  • Nízká hmotnost
  • Bezpečnostní špička i pata s velkým rozsahem nastavení vypínacích sil
  • Širší základna pro špičku i patu – výhodnější pro širší lyže
  • Pata vázání lépe držící botu – oproti „trnům“ u Techu širší uchycení paty boty se současným tlakem dopředu a dolů – bota?
  • Snadné ovládání vázání pro obouvání a vyzouvání v libovolných podmínkách
  • Jednoduchá aretace brzdy pro výstup

Co z těchto bodů současná verze vázání SkiTrab TR2 splňuje? Všechny do jednoho. Vázání má klasickou „dvoukusou“ konstrukci bez rámu nebo osového propojení špičky a paty. Výrobce udává hmotnost jednoho setu špička-pata je v rozmezí 542 až 615 gramů v závislosti na přítomnosti brzdy. Primární určení SkiTrab TR2 je pro sjezdové aktivity, čemuž odpovídá bezpečnostní špička i pata, a dnes velmi důležitá širší základna vázání. Důraz na sjezdy byl konstruktéry zahrnut i v navrženém uchycení paty boty ve vázání, kdy je pata boty tlačena dopředu a dolů (neposouvá se vpřed-vzad jako u klasické „techové“ paty), přičemž je pata boty vázáním obejmuta zvnějšku, tj. výrazně širší uchycení dost podobné klasickému sjezdovému.

Špička vázání SkiTrab TR2

Bota je vepředu pro chůzi i sjezd uchycena „klasicky“ na trnech, které jsou ovšem výklopné dopředu. Při nastupování do vázání je potřeba stlačit špičku hůlkou nebo rukou, oba segmenty se oddálí, stačí přišlápnout špičkou boty a uvolnit hůlku nebo ruku. Takto je špička vázání zapnutá na sjezd. Pro aretaci na výstup se „páka“ na špičce buď zvedne nebo se nechá ve „sjezdové“ poloze, čímž je zajištěna bezpečnostní funkce vázání i pro výstup. Varianta se špičkou na sjezd i pro výstup je plně použitelná při výstupech přímo a traverzech v prašanu a měkčím sněhu. Pokud se traverzuje na tvrdém přemrzlém podkladu, je nutné špičku aretovat klasicky nahoru, neboť by mohla nechtěně vypnout kvůli velkým silám v traverzu. Pokud špička při pádu vypne, její levý nebo pravý segment se vyklopí do strany a zůstane v této poloze. Vrácení do „standardního“ módu je pomocí černé páčky pod špičkou boty – stačí ji vytočit na příslušnou stranu.

Pata vázání SkiTrab TR2

Zvolená koncepec uchycení paty boty do vázání vyžadující úpravu bot, způsobila také opoždění vývoje. Nakonec se SkiTrab dohodnul s „botařskou“ firmou Scarpa a díky tomu byla vyvinuta skialpová bota Scarpa Spirit odpovídající svou tuhostí na sjezd modelu Scarpa Maestrale RS. Scarpa Spirit byla představena před zimní sezónou 2014-2015, takže jsem měl možnost jezdit v těchto botkách a s vázáním SkiTrab TR2 během výjezdu za prašanem na japonský ostrov Hokkaido v lednu 2015. Model Spirit je univerzální, tj. kromě SkiTrab TR2 je možné jej použít i s jakýmkoli vázáním na bázi „pintech“ po záměně záslepky za kovovou „pintechovou“ patu (alternativně i v zesílené variantě pro vázání Dynafit Beast).

SkiTrab TR2 se od naprosté většiny ostatních vázání odlišuje tím, že na výstup má pata vázání pouze dvě nastavitelné výšky (podobně jako v dávnověku Silvretta 404 a jiné). První výšková poloha přitom udržuje botu mírně skloněnou jak je zvykem u všech závodních skialpinistických vázání. Osobně mi toto řešení v japonských kopcích naprosto vyhovovalo, když se střídaly různě ukloněné svahy s bezedným prašanem s oblastmi, kde byl prašan odvát silným větrem. Spíše závodníci by dokázali posoudit, jak moc vyhovující je malé sklonění boty při dlouhých rovinatých pochodech ke kopcům (typicky švédský NP Abisko nebo přístup k sopkám na Kamčatce).

Přepínání chůze-sjezd a zpět

Velkým plusem je jednoduchost přepínání mezi chůzí a sjezdem (a zpět), což ocení každý, kdo se během výletu dostal do situace, kdy potřeboval sjezt kousek dole kopcem na tuleních pásech nebo přetraverzovat strmý zledovatělý úsek a s volnými patami se mu to nezdálo úplně bezpečné. Stačí jen zatlačit hůlkou do paty, a přepnutí je hotové.

Jediným „ručním“ krokem při manipulaci s vázáním je přepínání brzdy mezi výstupem a sjezdem, a naopak. Po přitlačení brzdy k podložce se zatlačí zarážka z drátu, která brzdu fixuje v „chodící“ poloze. Přepnutí na sjezd je možné rukou i při zapnutí špičky vázání. Pohodlnější je samozřejmě varianta s vyzutím lyže.

Praktické zkušenosti s vázáním SkiTrab TR2 z japonského prašanu a betonu

V lednu 2015 jsem měl možnost používat vázání SkiTrab TR2 během dvoutýdenního skialpovo-freeridového výletu na ostrově Hokkaido. Jako dlouholetý (cca 15 let) uživatel „techového“ vázání Dynafit jsem byl před prvním použitím poněkud skeptický z manipulace s vázáním pomocí holí a z „podivně“ vypadající paty. Jaká byla realita?

Zapínání do vázání byla jednoduché jak v hlubokém prašanu, tak na tvrdém vyfoukaném podkladu. Zatímco u Techa jsem zvyklý se v prašanu obouvat tak, že pod lyži, kterou si chci obout, dám druhou lyži částečně napříč, aby nedocházelo k propadání lyže do hlubokého sněhu při pokusech a nacvaknutí špičky (stejně jako u zacvaknutí paty), u TR2 nic takového nehrozilo. Lyži stačilo položit na sníh, vyvinout minimální úsilí hůlkou ke stlačení špičky a botu jsem obvykle zacvaknul napoprvé. Pokud je místo nazouvání lyží zcela nevhodné pro klasické nacvaknutí do vázání, SkiTrab TR2 se dá snadno obout i například v sedě nebo s pomocí dalšího lyžníka.

Vynikající je u SkiTrab TR2 možnost dočasného přepnutí na sjezd a zpátky na chůzi bez nutnosti vypínat špičku vázání nebo nějak složitě manipulovat s patou vázání. Stačilo trochu přizvednout botu, stlačit patu vázání hůlkou, botou došlápnout a pustit hůlku – aretace na sjezd byla hotová. Pro přepnutí zpátky na chůzi jen stačilo zatlačit hůlkou do vybrání v patě vázání a nadzvednout patu boty.  Pro vypnutí se z vázání je potřeba přepnout patu do stoupacího módu, jinak je přítlak vázání na patu boty natolik silný, že vyzutí je velmi obtížné, či spíše nemožné.

V podmínkách ostrova Hokkaido mi také vyhovovaly pouze dvě výšky nastavení paty vázání pro stoupání. Většina terénu byla kopcovitá, ale v oblasti nejvyššího vrchol Hokkaida – sopky Asahidake (2291 m) jsme se přesouvali i po rovinatých pláních a malý sklon boty na lyži na to byl plně vyhovující.

Bezpečnostní vypínání špičky a paty vázání jsem v praxi nevyzkoušel, neboť ani u jednoho z japonských pádů nebylo potřeba vypnutí lyží. Do Japonska jsem také nebral stoupací železa na vázání, neboť do předpokládaného hlubokého prašanu byly zbytečné. Uchycení na stoupací železa je ovšem univerzální, takže je možné použít jak stoupací železa SkiTrab, tak jakákoliv jiná kompatibilní s techovým vázáním vycházejícím z Dynafitu.

Boty použitelné s vázáním SkiTrab TR2

Kromě několika modelů od Scarpy bude od nové sezóny nabízeno také několik modelů bot La Sportiva. Obecně je možné upravit jakýkoliv skialpový (ne závodní ultralight modely) nebo freeridový skelet pro vázání typu „pintech“ pro použití s vázáním SkiTrab TR2. Stačí se obrátit na dovozce Namche, kde skelet upraví. Alternativou je vlastní adaptace paty skeletu na toto vázání.

Shrnutí

Celkově je SkiTrab TR2 velmi povedené plně bezpečnostní vázání se snadným ovládáním a je jenom škoda, že se SkiTrabu nepodařilo vázání finálně odladit už před 3-4 lety.

Co se nám líbí:

  • Přepínání chůze-sjezd a zpátky – velmi snadné
  • Zapínání do špičky za jakýchkoliv podmínek, i v hlubokém prašanu
  • Bezpečnostní funkce špičky i paty vázání, první vázání s čistě bezpečnostní špičkou s DIN nastavením 7-13
  • Bezpečnostní funkce špičky funguje i při stoupání přímo a v traverzech mimo přemrzlý podklad

Parametry:
DIN 5-11 nebo DIN 7-13
Hmotnost jednoho vázání 615 g s brzdou a 542 g bez brzdy, brzdy 88, 104 a 115 mm
Úhly pro stoupání 5,9 a 11,2 stupně
Nastavení paty 30 mm
Úchyty pro sichrák na špičce vázání
Uchycení špičky vázání – šroubky 72 mm od sebe
Dovozce: Namche.cz
Cena: 12500 Kč

Jan Pala se skialpinistickým aktivitám venuje dve desetiletí od Kanady pres Evropu, Blízký východ až po východní Asii (Japonsko, Kamcatka). Je autorem knihy Hory a sníh (Jan Pala, Iva Filová a kol., Epocha 2010) a spoluautorem knihy Horolezecká abeceda (Tomáš Frank, Tomáš Kublák a kol., Epocha 2007). Skialpinismus propaguje od metodiky pres kurzy až po prednášky.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: