Všechno je někdy poprvé, i skialpy ve Vysokých Tatrách

Bylo nebylo, ale na konci prosince 2021 jsem se na pár dnů dostala jako novicka se skialpinistickým vybavením do Vysokých Tater, kde jsem se zúčastnila Ropákova vysokotatrasnkého memoriálu 2021.

Když mi má nejdražší maminka oznámila, že se v mezisvátkovém období budu nacházet na akci s krycím názvem Ropákův vysokotatranský memoriál, zeptala jsem se jí, zda je to „chlastací akce“. Maminka po krátké pomlce odpověděla, že je to „akce, na které se večer trochu pije“. Mé abstinentské vědomí však bylo touto odpovědí utěšeno domněním, že to tedy snad nebude tak zlé.

Šlapu si k Vysokým Tatrám se vsetínskou žluto pticou na batohu

Poprvé nejenom ve Vysokých Tatrách, ale na Slovensku vůbec

Mnoho čtenářů bude snad pobouřeno tím, že vám sdělím, že tato skromná zajížďka do Vysokých Tater byla mým prvním výletem do naší bratrské země. Když jsme tedy po cestě s maminkou a paličem v autě začali míjet nápisy psané slovensky, bylo to pro mne četným zdrojem zábavy. Tato zábava však byla tvrdě utnuta, když jsme zaparkovali v Dolnom Smokovci a vyrazili nahoru paličovým tempem, také vědci prověřeným jako druhá nejvyšší historicky dosažená rychlost ve vesmíru hned po rychlosti světla.

Můj první reálný výstup na skialpech s převýšením kolem 1200 metrů

Nebudu nic skrývat, na skialpech nejsem žádnou přebornicí, spíše naopak. Párkrát, tedy dvakrát, jsem na nich stála. Po zhruba tak třech kilometrech, nutno říci, ne po příliš strmém kopci (šli jsme po sáňkařské trase), jsem tedy paličovi sípavým hlasem oznámila, že potřebuji přestávku. Dosáhli jsme i první kóty, Hrebienku, odkud už šly věci poměrně přímou úměrností, my do kopce ale můj mentální stav z něj. Domluvili jsme se, že palič půjde mírnějším tempem, abych se hned první den díky němu nezrakvila nejenom psychicky, ale také fyzicky.

Po pár hodinách po slunce západu jsme už byli slušně vysoko a maminka oznámila, že půjde napřed, protože jí doháněl v horách poměrně častý fenomén, a to zima. Palič už touhle dobou bez ustání komentoval, že chata bude „conevidět“ vidět zpoza jednoho z kopců.

Ve společnosti obou těchto zkušených skialpinistů jsem si v horách připadala v naprostém bezpečí, a to platilo, i pokud jsem byla pouze s jedním z nich. Trochu mě tady zarazilo zjištění, že ani jeden z nich nemá stažené offline mapy Slovenska, a na chatu šplháme vlastně naslepo. Maminka nás kamzičím tempem předehnala o slušný kus a my jsme mohli z dálky sledovat blikající světlo její čelovky. Pokračovali jsme ve výstupu. Byly vidět hvězdy.

Při jedné z mnoha pauz, mezi nimiž se intervaly rapidně zkracovaly, si palič jdoucí stále bez čelovky (tu nenasadil po celou cestu) načetl kousek mapy. S mluvícím ústrojím každou minutou více a více zamrzajícím jsem se ho s námahou zeptala, „Coe?“, a on, po krátkém odkašlání pravil, že „No nic, když ti to tak jde, a je krásně, hvězdy svítí, tak nejdeme nejkratší trasou, ale jdeme přes generál, aby jsi věděla, co budeš za pár dnů sjíždět zpátky na Hrebienok“, což samozřejmě není to, co chcete slyšet.

S bolavou kyčlí se vracím na chatu

Na Zbojnické chatě už bylo dobře

I s prodlevou jsme ale úspěšně dorazili na Zbojnickou chatu a tam potkali rozmrzající maminku. Samozřejmě jsem využila její starostlivosti, objednala si hned dvě horké čokolády a nechala si přislíbit nákup jednoho z triček na místě k prodeji.

Jistou zvláštností chaty byly toalety, které se nacházely venku. Tedy, přesněji, člověk musel projít venkem, aby se na ně dostal, samotné kabinky byly (díkybohu) vevnitř. Od toho tedy lze odvodit, že všichni účastníci zájezdu se stali přeborníky ve hře Cisteren, a na záchod se strojili podobně jako na denní výpravy. Teda s výjimkou paliče, ten tam zásadně chodil v tričku s krátkým rukávem a kraťasech.

Cisterny – tradiční skautská hra, hráči pijí každých čtvrt hodiny ešus vody, končí se zpravidla odstoupením a úprkem na latrýny nebo… tou horší, méně dobrovolnou variantou. Kdo vydrží nejdéle, vyhrál.)

Poohlížení se po okolních terénech

Ráno jsme byli, mimo šíleně brzké vstávání, uvítáni počasím pravidelnými účastníky nazvaným jako „nezvykle dobré“ (to samozřejmě nejsou jejich pravá slova, ta, kvůli čtenářům slabších povah zde raději nebudu zveřejňovat). Vyrazili jsme tedy, stále zhruba v polovičním počtu, na náš první výšlap.

Ségra Klára šlape na tuleních pásech pod nějakým starším odtrhem

Po krátké době jsem se ale rozhodla to otočit, k čemuž vedly dvě věci. Za a) při výstupu předchozího dne jsem si něco udělala s kyčlí a cítila jsem to čím dál víc, a za b) ten samý den jsem v autě rozečetla Zaklínače a nemohla jsem přestat přemýšlet nad tím, jak to dopadne. Byla jsem tedy samozvaným (a jediným) členem uvítací čety pro zbytek posádky, který dorazil toho odpoledne a uzavřel tak počet účastníků Ropákova vysokotatranského memoriálu. Zbytek samozřejmě tuto moji shovívavost neocenil a okamžitě po mém zahlédnutí mě začali nazývat „lemrou“.

I ve sjezdu to vypadalo dobře

Postupně se navrátila i naše druhá část, obohacená o Pankáčovo rozbité koleno způsobené pouhým pokusem o to, udělat na lyžích oblouk. Designovaná (ostatními) medička výpravy Lucie se ale hbitě chopila své prodloužené ruky (autolékárničky) a o Kapitána Bezoblouktýmu se skvěle postarala.

Večerní zábava na Zbojnické chatě

Nadešel večer, čas družby. Když nás s Davidem přestala tankovat má chemie a posléze i jeho lineární algebra, promnula jsem si ruce nad místní kytarou, jejíž um tak skvěle ovládám. Rozezpívala jsem celou hospodu, nebo minimálně náš roh stolu. Jak ale plynul čas a teklo pivo, zdálo se mi, že se k nám připojují i ostatní ubytovaní.

Zhruba tak v půl deváté k nám zabloudil jeden Slovák s prosbou. „Zahrajete ‚Zlodějou je také kvantum‘?“ Odpověděla jsem, že nevím, o čem to mluví. A on, že to je přece strašně známé, že to „na rádiu hrajú furt, že sme to preca někedy moseli slyšet“. „Aha,“ povídám. Slovák konstatuje, že to přece musíme znát, a aby nám nakopl paměť, zazpíval první dva verše:

„Zlodějou je také kvantum, že si kradlú navzájom!“

Děkuju mu a opáčím, že i přes jeho vynikající pěvecké schopnosti jsem písničku v životě neslyšela. Na důkaz toho, že tak skálopevně věří tomu, že si určitě vzpomenu, mi ještě tyto dva verše několikrát zazpíval, načež prohlásil, že jde vyběhnout na kopec, aby to stáhnul z webu.

Takto jede na lyžích Jituš

Jedu na kofole

Poručila jsem si tedy další kofolu a dál procházela zpěvníkem, v domněnce, že tím byl tento zážitek u konce, že snad ani na kopec ve svém stavu nezvládne vylézt, raději to vzdá a půjde si lehnout, nebo někde odpadne po cestě. Osud měl pro mne ale jiné plány. Za patnáct minut se „Zloděj“ vrátil, a co hůř, s nepořízenou. Přesto se ale svého cíle držel se stejnou cílevědomostí jako Napoleon, Washington či Musk a znovu a znovu se mou paměť snažil SLONISKOVAT těmito dvěma verši.

Proběhlo to ještě několikrát, než se usadil u stolu se svými kumpány a provedli accapella verzi této skladby v celé její opilecké kráse. Do sboru se přidaly i další stoly a nám nezbylo než pochopit, že to my jsme tam ten večer byli „ti druzí“.

Pankáč-pokáč spouští nějaký splaz

Jdeme na Svišťový štít, tedy někteří

Další ráno jsme se zase vzbudili brzo. Ale co hůř – odchod, který byl stanoven na 9:00, měl všechny, až na několik silných individuí, v nervech už od osmi, nedej bože od 7:30. Já a bruder jsme si tedy dopřávali posilnění v podobě domácího sýru s olivami a pak i, pro náš pobyt významnějšího, chilli sýru. (Jeho dochucení na něm bylo vidět pramálo, představoval tedy ideální prostředek k výstřelkům z nevinných obětí.)

Přesně v 8:58 jsme tedy vyrazili na výšlap, teď už v plném počtu, směr Svištový štít (2382 m). Sluníčko opět svítilo a počasí nám přálo, takže jsem se po svém jednom výlezu společně s Pankáčem vyvalila v polovině kopce na kameni a vyhřívala se jako ještěrka. Sledovali jsme ostatní dvě skupiny, které se dostaly až na vrch a pak se, v některých případech, bály sjet dolů. Některé výkony byly obzvláště bravurní. Nutno dodat, že jsem na tom nebyla nijak lépe, a můj jeden sjezd byl obohacen o krásnou tlamu i s kotrmelcem. Pocit z výhledu mi to ale nijak nezkazilo.

Letos, ač počasí bylo náramně vydařené, nutno konstatovat že napadlo málo sněhu. Snad každý si s sebou domů jako suvenýr odvezl i nějaký ten škrábanec na lyži.

Večer ve znamení uzlování a lan

Večer nám byl vrchním velitelem výpravy panem Janem udělen úkol dostat se z ledovcové trhliny. Tedy, alespoň z pomyslné. Na ledovcovou trhlinu zde bylo moc tepla, ostatních lidí a piva. Každý z nás si postupně zkusil, jaké by to bylo, mít svůj život v rukou některého ze svých místních kamarádů a každý z nás poté usoudil, že raději začne pracovat na samozáchraně.

Tibor je z Norska nějaký moc otužilý

Probuzení do mlžného rána a směr Malý Závrat

Ráno byla mlha. „Konečně!“ řekla jsem si při pohledu z okna. Má domněnka, že program tohoto dne bude převážně vnitřní pouze z důvodu snížené viditelnosti, byla ale chybná. Nezbývalo mi tedy, než se oháknout do svých standartních žlutých goráčových kalhot a do své, totiž maminčiny, nestandartní žluté bundy, a nazvat se banánem.

Náplní dnešního dopoledne byl pro mne zatím vůbec nejambicióznější výstup, a to do Malého Závratu (2270 m). Můj „dětský“ tréninkový plán byl vyšlápnout si to do poloviny, sjet dolů a poslouchat, zda podle strouhání lyží či kleteb poznám, kdo zrovna jede.

Lucie sleduje, jak Honza sjíždí

Byla jsem však druhým nejmladším členem výpravy a mým kolaborantem v juniorské sekci letošního memoriálu vyhecována a šla jsem až do tří čtvrtin, čehož jsem ihned litovala. David pokračoval dál, a já jsem se musela sama vypořádat s těmito krutými podmínkami. Skoro mi při sundávání ujela lyže.

Ukázalo se, že čekání na spodu svahu s Pankáčem nebylo tak dlouhé, jak jsme původně očekávali, když jsme se poměrně rychle seskupili a rozhodli, že pojedeme ještě několik sjezdů. Bez váhání jsem při nejbližší možné příležitosti zatáhla a nechala dynamické duo pokračovat svou cestou. A jak se ukázalo, nebyla jsem sama a s Luckou, Klárou a Pankáčem jsme zformovali Tým Lazar. (Lazary v tuto chvíli byli pouze Klára s Pankáčem. Lucii a mne na jejich úroveň ale shazovala špatná fyzická kondice, takže jsme měli poměrně vyrovnané schopnosti.)

Bruder a sourozenci Hřivnovi někde stoupají

Krátké sjezdy na sluncem nasvícených svazích

Několikrát jsme si sjeli svážek a rozhodli se konečně, že už je čas jít na chatu. Rozvážně jsme šlapali, v mém mozku se jako na zaseklé desce pořád dokola ozývalo „Neřikaj Pankáčovi Pokáč nejmenuje se tak proč mu furt chceš řikat Pokáč vždyť ani nehraje na kytaru“. Mlha se už dávno rozplynula a nechala nám krásný výhled na to, jak blbě jdeme. Zjistili jsme to, samozřejmě, až když jsme si vyšlápli slušný kopeček a po vzoru Jeníčka s Mařenkou jsme viděli světýlko chaty v dálce.

Opět jeden sjezd žlutého banána

V podvečer jsme si venku hráli s lany

Odpoledne bylo ve znamení samozáchrany, po které po včerejším zhlédnutí děl svých parťáků všichni tolik toužili. Skalka, na které jsme si prusíkování zkoušeli, nebyla o moc vyšší, než tak dva a půl koně na sobě, ale i to některým stačilo. Padaly i dotazy, zda-li si zkusíme využití cepínu v praxi. Při demonstraci toho, jak se s ním zaseknout ve svahu se ale Pankáč nechtěně stal zakladatelem „tučňáků“, kteří sjížděli po ležérním kopečku po břiše. Nutno podotknout, jakožto nejmladší letošní účastník, toto nebyla má iniciativa a pokud hledáte pachatele, obrátila bych se spíš ke druhému konci věkového spektra.

Večerní balení lan po metodické meditování

Večer se na chatě opět zpívalo

Zlatým hřebíkem večera se však stala píseň „To je to místo (kde se odvážeme)“ v podání Lucky a Kláry. Šlo o převážně rapovou skladbu, která plnila funkci ódy na tento náš výlet a na jeho účastníky. Některé části pro vyzdvihnutí zahrnují

„Laviny nebudou tvoje noční můra
před smrtí tě zachrání lavinová šňůra.
Pípáky, cepíny, sondy a lopaty
raději se rovnou schováme do chaty.“

„Když budeš hodná budou i sněžný hrátky
když budeš zlobit z bible přečte ti pohádky
omrzlý prsty budeme o sebe třít
bolí nás srdíčko, chybí tu Hřib“

Ref. „To je to místo, kde se odvážeme
kde se odvážeme, kde se odvážeme…“

Šlo o dílo velmi vysoké úrovně a věřím, že kdyby tuhle stránku někdo četl, tak by se už o takovéto mladé talenty ve světě showbyznysu dávno poprali.

Žlutý banán jede domů

Zpátky do podtatranského mumraje

Ráno jsem konečně dostala své vysloužené tričko. Už bylo načase, protože u toho jednoho, co jsem celou dobu nosila, jsem se začínala obávat, že v něm brzo vznikne natolik inteligentní forma života, že proti mě podnikne vzpouru a odebere se z chaty pryč. Rozloučili jsme se s týmem B, který vycházel jako první, a sami jsme vyrazili o nepatrnou půlhodinku po nich. Sjeli jsme generál, vršek, houpačky, prodrali se davy lidí mezi Rainerovou chatou a Hrebienkom. Z Hrebienku jsme slalomovali mezi pěšáky a sáňkaři a nakonec se úspěšně dostali až k autu. Z Dolného Smokvoca jsme odjížděli za zvuku písně „Zlodějou je také kvantum“.

Co říct na závěr?

Ve Vysokých Tatrách jsem byla poprvé, stejně jako na Slovensku. Navíc rovnou v zimě na skialpech, což je trochu něco jiného než chodit na pásech po běžkařských trasách v Krkonoších. I když jsem na Slovensko odjížděla s obavami, co mě tam čeká, tak nakonec byl největší problém vypití velkého množství kofoly, v níž jsem se snažila udržovat krok s těmi, co pili pivo.