Ideální podmínky pro vyzkoušení skialpů jsou v Peci pod Sněžkou

V České republice je možné vyzkoušet skialpy různým způsobem – zúčastnit se některého z jednodenních představení skialpů ve vybraných lyžařských střediscích, půjčit si komplet výbavu ve městě, a nebo přímo na horách. Ideálním místem pro poslední možnost je Pec pod Sněžkou, kde je hned na začátku velký obchod a půjčovna Sport Pec – Intersport.

Pokud Vás přestane bavit lyžování na sjezdovkách během dne, nebo chcete vyzkoušet noční výstupy a sjezdy při čelovce, stačí zajít do Sport Pec – Intersport. Ve skialpové půjčovně mají výborné komplety skládající se z lyží Scott Fly Air s vázáním Diamir Scout a bezlepidlovými stoupacími pásy Colltex CT-40. Skialpové boty jsou ve velikostech od 37 do 47, kdy pánské jsou Scott Orbit a dámské Scott Nova. K tomu třídílné skialpinistické teleskopické hole Komperdell. V případě potřeby podle zvoleného výletu jsou k dispozici i třídílné lavinové sety Pieps skládající se z lavinového vyhledávače, sněhové lopaty a lavinové sondy.

Na cestě do Pece začínala souvislá sněhová pokrývka někde před Velkou Úpou, což slibovalo dobré sněhové podmínky ve vyšších polohách. Ve Sport Pec jsme si půjčili skialpové komplety, bylo nám vysvětleno jak přepínat vázání Diamir Scout mezi sjezdovými a různými šlapacími polohami, stejně jako používání bezlepidlových pásů Colltex, zapínání a přepínání skialpových skeletů. Následně jsme zkonzultovali předpověď počasí s aktuální situací v terénu – nahoře oblačnost a nízká viditelnost.

Místo původně zamýšleného výletu Obřím dolem na Sněžku a návratem přes Růžohorky vybralo počasí za nás relaxační výstup přes Modrý důl na Výrovku a sjezd zpátky do Pece. K tomuto výletu stačí mít v mobilním telefonu některou z mapových aplikací, případně si ve Sport Pec koupit papírovou mapu nebo na stránkách Krnapu nahlédnout na povolené skialpinistické trasy.

Od Sport Pec vyrážíme pěšky směrem k lanovce a na turistickém rozcestí nad úpským údolím odbočujeme po červené turistické značce směrem na Modrý důl. Starého i nového sněhu je hodně a díky nedávnému sněžení jsou všechny stromy krásné obalené do bíla. Po červené pokračujeme do Modrého dolu, kde za mostem přes Modrý potok otevírá krásný výhled na Sněžku a hned přímo nad námi na Velkou Studniční jámu.

V Modrém dole je puštěná poma, na níž lyžují ubytovaní z okolních chat a chalup. Prašanu je 10-20 centimetrů na tvrdém podkladu, takže na výstup i sjezd ideální.  Pokračujeme po tyčovém značení a ve strmějším terénu zkoušíme i různé způsoby otáčení na svahu při traverzech. Zároveň se otevírají výhledy do dálky s nejbližším vrcholem Ještědem s krásně viditelným vysílačem. Vše, co je pod námi, je pod hustou šedou přikrývkou. K dokonalému zážitku chybí pouze alespoň část modré oblohy.

Se Studniční horou na pozadí

Procházíme pod Studniční horou (1554 m) s velmi známým sněhovým flekem zvaným Mapa republiky, který svým tvarem připomíná Československo a vydrží až do pozdního jara. Nad hranicí lesa jsme natraverzovali na červenou hřebenovku a sjeli na Výrovku. Chata Výrovka je ideální nejenom na občerstvení, ale také na praktickou lavinovou prevenci, neboť je tam v části restaurace výstava skialpového vybavení včetně aktivovaného lavinového batohu ABS. Při našem odchodu jsme před Výrovkou potkali ještě skupinu vojáků na skialpech a s velkými batohu.

Po občerstvení následoval krásný dlouhý sjezd dolů do Pece pod Sněžkou. Část sjezdu byla lesem bez možnosti výhledů, ale pod Výrovkou, stejně jako níže na pláních nad Pecí byly výhledy výborné. Nad Pecí jsme pojezdili různé svahy až po silnici. Lyže jsme sundali, a posledních pár set metrů k Sport Pec jsme došli pěšky.

Celkově se ať už okruh přes Výrovku nebo přes Sněžku dá považovat za půldenní výlet, který v případě krásného počasí může být vynikající. Pokud máte čas na odpoledne během pracovního týdne, nebo půl den o víkendu, stačí si půjčit výbavu ve Sport Pec a vyrazit cvičně na skialpy.

Podrobnosti o nabídce Intersport – Sport Pec přinášíme v článku – Skialpinistická půjčovna a obchod Intersport – Sport Pec v Peci pod Sněžkou

Zkušenosti čtenářů

Lenka

Ten „Ještěd“ mě docela pobavil 😀

Bob

Prej Ještěd v dáli 😀

Remi

Divím se,že byl v souvislé sněhové pokrývce vidět flek mapy republiky:-)

Lenka K.

A nepripominal by ten flek tvarem nahodou byvale Ceskoslovensko, protoze z teto doby pojmenovani „Mapa republiky“ pochazi?

Jan

Ano, dopustil jsem se dvou popisných chyb – z Černé hory jsem udělal Ještěd, a z mapy republiky jen Českou republiku. Na jaře, kdy je ten flek vidět, jsem tam byl naposledy asi před patnácti lety a zapomněl jsem, že šlo o celé bývalé Československo.

Vojta
Jan:

A já myslel, že Ještěd byl úmyslný fór 🙂

Radek Drahný

Jane, dopustil jste se nejenom pravopisných a místopisných chyb, ale také jste porušil zákon. Navzdory tomu, že píšete, že je dobré si nastudovat Správou KRNAP povolené skialpové trasy, tak vaše fotogalerie vás usvědčuje z toho, že jste to nerespektoval a šli jste mimo trasu a to v 1. zóně KRNAP. http://www.krnap.cz/popis-tras/ Škoda. Na základě podobných článků a zkušeností se nám – ochranářům – společná řeč se skialpinisty hledá těžko. Radek Drahný, Správa KRNAP

BRKO
Radek Drahný:

R. Drahný: Kde je chuť, tam je cesta. Znáte potřeby skialpinistů? Znají skialpinisté potřeby ochranářů? Myslím, že na obě otázky lze odpovědět NE. Dokud nenavodíte dialog a veřejnost nebude informovaná, nemůžete se divit, že represivní opatření nefungují.
Na výroční schůzi komise tradičního skialpinismu byla ochrana přírody jedním z hlavním témat. Kolik odborných schůzí na téma skialpinismus/ochrana přírody pro širokou veřejnost uspořádal KRNAP? Chápu, že argument „nám to umožňuje zákon“ je silný, ale zároveň hodně přízemní.