Liščí hora (1363 m) – skialpinistický okruh po boudách nad Pecí pod Sněžkou

Pec pod Sněžkou nabízí řadu pohodových vyhlídkových skialpových okruhů, které kombinují krajinově zajímavé výstupy s pohybem po hřebenech a různorodými sjezdy. Část z nich vede i po tyčemi vyznačených běžkařských trasách. Okruh přes Liščí horu je jedním z nich.

Krkonoše – Česko

Horolezecké úseky
nejsou
Vybavení
skialpinistické nebo splitboardový set, pro část vedoucí Modrým Dolem lavinový set
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
omezení pohybu mimo vyznačené turistické trasy a zimní tyčové značení
Počet lidí za rok
tisíce

Mapa oblasti

Základní trasa

Pec pod Sněžkou - Modrý Důl – Výrovka (1356 m) – Chalupa na Rozcestí (1349 m) – Liščí hřeben - Liščí hora (1363 m) – Lesní bouda – Restaurace Svornost – sjezdovky Zahrádky - Pec pod Sněžkou

Podrobný popis

Z Pece pod Sněžkou do Modrého Dolu

Na konci zimy nebo v případě předčasně ukončené zimy jako v aktuální sezóně 2023-2024 jsou skialpinistické výlety v Krkonoších často v kombinaci částečně pěšího pohybu s lyžemi na batohu a klasického skialpu. Velmi povedenou možností výstupu na hřeben z Pece pod Sněžkou je trasa Modrým Dolem. Úvodní úsek z Pece na Výrovku byl popsán už dříve ve skialpové túře Skialpový okruh Modrým Dolem na Výrovku se sjezdem do Pece pod Sněžkou. Chybí-li někomu ve skupině skialpinistické vybavení, je možné jej zapůjčit ve Sport Pec u hlavní křižovatky v Peci. Odtud pokračujeme pěšky s lyžemi na batohu přes parkoviště po červené turistické značce k odbočce na okruh Modrým Dolem. Za normálních sněhových podmínek bychom nasadili lyže a tulení pásy přímo u této odbočky. V zimní sezóně 2023-2024 s posledním sněžením v lednu a vysokými únorovými teplotami musíme pokračovat dále pěšky.

U Sport Pec nastupujeme na skialpovou túru na Liščí horu

Stoupáme kolem Milířů dále po silnici až k mostku v Modrém Dole, kde teprve nasazujeme lyže. Více než třetinu (240 výškových metrů) z výstupu na Liščí horu musíme na začátku března 2024 absolvovat pěšky.

Modrým Dolem po sněhu, vlevo je vidět vlek a pruh sněhu pod ním

Modrým Dolem přes Výrovku k Chalupě na Rozcestí

Vlek v Modrém Dole funguje, i když je pod ním jen asi metr široký pás sněhu a dolů se dá sjíždět jenom trochu na okolo. Mezi boudami mírně stoupáme zimní značenou cestou až k širokému průseku, kterým proletěla největší zaznamenaná lavina v českých pohořích přes Mapu republiky. Mírně stoupavým traverzem šlapeme k západu. U Sedmiroklí se stáčíme k jihu, přičemž o kus výše už vidíme běžkaře sjíždějící po magistrále.

Modrým Dolem na jarním sněhu

Docházíme k Výrovce, kolem níž se kromě běžkařů a skialpinistů často vyskytují vojáci na skialpech s plnou polní a dlouhou palnou zbraní. Od Výrovky pokračujeme téměř po rovině k Chalupě na Rozcestí, přičemž běžkaři jsou v těchto místech výrazně rychlejší.

První občerstvovací stanicí může být Výrovka

Od Rozcestí přes Liščí horu na Zahrádky

Po občerstvení v Chalupě na Rozcestí míříme na Liščí hřeben, kde mírně stoupáme až na Liščí horu (1363 m). Před Liščí horou se otevírají krásné výhledy na Sněžku. Na Liščí hoře konečně sundáváme tulení pásy. Před námi je mírný sjezd podél Lyžařské boudy na rozcestí u Lesní boudy. V pracovních dnech tady můžete potkat středoškoláky v rámci sportovně-vzdělávací akce Skialp do škol. Od rozcestí u Lesní boudy bruslíme k horní stanici lanovky Zahrádky u restaurace Svornost.

Chalupa na Rozcestí s venkovním posezením

Sjezd a sestup do Pece pod Sněžkou

V odpoledních hodinách je červená sjezdovka Zahrádky pěkně rozježděná a místy se dá dobře využít k tréninku jízdy v boulích. Sjezd je parádní. Od dolní stanice lanovky jedeme po urolbované cestě-sjezdovce 9B. Za letošních sněhových podmínek končíme sjezd u Javoru a dále musíme pěšky s lyžemi na batohu. Za standardní zimy je možné pokračovat ve sjezdu po pravém břehu Úpy až k hlavní křižovatce v Peci.

Sjezd kolem Lyžařské boudy

Přístup na začátek

Praha - Mladá Boleslav - Jičín - Nová Paka - Trutnov - Svoboda nad Úpou - Pec pod Sněžkou

Rozpis po dnech

Pec pod Sněžkou – Modrý Důl – Výrovka (1356 m) – Chalupa na Rozcestí (1349 m) – Liščí hřeben – Liščí hora (1363 m) – Lesní bouda – Restaurace Svornost – sjezdovky Zahrádky – Pec pod Sněžkou

Ubytování a jídlo

Výrovka, Chalupa na Rozcestí, Lyžařská bouda, restaurace Svornost a vyšší desítky ubytovacích a stravovacích možností v Peci pod Sněžkou