Pico de Maladeta (3308 m) – významná pyrenejská třítisícovka na skialpech

Národní park Possets-Maladata je rájem pro skialpinisty se spoustou dvou a třítisícových vrcholů. Jedním z těch třítisícových je Pico de Maladeta (3308 m), jehož jméno je i součástí názvu národního parku. Většina výstupu je na tuleních pásech, jen strmý kuloár pod vrcholem je na mačky a cepín.

Pyreneje – Španělsko

Převažující sklon svahu
35 °
Lavinové nebezpečí
ano, v kuloáru a poté i na svazích nad chatou La Renclosa
Spaní na chatách
ano
Ledovec
Horolezecké úseky
II
Vybavení
Skialpinistické vybavení, telemark, splitboard, lavinová trojice, stoupací železa, cepín a přilba
Převýšení
1650 m
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
bez omezení
Počet lidí za rok
tisíce

Mapa oblasti

Základní trasa

Parkoviště Hospital – chata La Renclosa (2140 m) – stoupání přímo na jih různě ukloněnými svahy k ledovci Glaciar de la Maladeta – v ústí kuloáru skidepot – pěší výstup kuloárem na vrcholové plato – traverz po hřebenu k vrcholu Pico de Maladeta – návrat k začátku kuloáru a sestup k lyžím – sjezd k chatě La Renclosa – od chaty sjezd na parkoviště Hospital

Podrobný popis

Pyreneje jsou vynikajícím cílem na jarní skialpový výlet bez ohledu na prodloužený víkend, týden nebo i na delší dobu. Během několika dnů se za vhodného počasí a sněhových podmínek každý může „utavit“ na řadě dvou a tří tisícovek.

Dav španělských "mravenců" ve výstupovém kuloáru na Pico de Maladeta
Dav španělských „mravenců“ ve výstupovém kuloáru na Pico de Maladeta

Cesta do Pyrenejí

Doprava do Pyrenejí je nejjednodušší letecky z Prahy do Barcelony. Při leteckém přesunu ovšem může dojít k tomu, že na místě může být celou dobu špatné počasí. V některých zimách se také může stát, že v druhé polovině března a v dubnu jsou už údolí bez sněhu.

Část výstupu na Pico de Maladeta nad chatou La Renclosa

Výstup na chatu La Renclosa (2140 m)

Od parkoviště Hospital jdeme údolím po upravené běžakřské trase, která je v létě normální silnicí. Docházíme k jezerům, za nimiž konečně začínáme nabírat nadmořskou výšku. Naším prvním postupovým cílem je chata La Renclosa (2140 m), kdy volíme variantu po turistické značce údolím a dále zářezem potoka Barranco de la Renclusa přímo na chatu. U chaty vidíme vysoko nad sebou rozsáhlý masív Maladeta s nejvyšším vrcholem Pico de la Maladeta (3308 m), který je naším cílem. Převýšení od chaty k hlavnímu skalnatému hřebenu protkanému vysněženými žlaby je impozantní, když nás od hřebene dělí téměř 1200 výškových metrů.

Stoupání na tuleních pásech do kuloáru k Pico de Maladeta

Od chaty La Renclosa na vrchol Pico de Maladeta (3308 m)

Od chaty stoupáme na tuleních pásech přímo na jih s tím, že volíme méně strmé svahy. Po levé straně je nad námi Pico de la Renclusa (2620 m) a Pico del Portillón Inferior (2754 m). Za ním je jedno ze dvou sedel Portillón Inferior (2742 m) a Portillón Superior, kterými se dá přejít na druhou stranu hřebene Cresta de los Portillonesledovci Glaciar da Aneto.

Kousek pod sedlem Collado de la Rimaya (3232 m)

Pokračujeme dále na jih k výraznému kuloáru vedoucímu ze skalnatého hřebene Maladeta na ledovec Glaciar de la Maladeta. Na tuleních pásech stoupáme co nejvýše v kuloáru a poté zapichujeme lyže do sněhu. Sklon kuloáru přesahuje padesát stupňů a jeho střed je úplně rozšlapaný od těch, co chodí nahoru a dolů na mačkách. Je tedy jasné, že kuloár je v aktuálním stavu absolutně nesjízdný. Možná by šel sesunout bokem s cepínem v ruce.

Na vrcholu Pico de Maladeta (3308 m)

Se stoupacími železy na nohou a cepínem v ruce stoupáme žlabem do sedla Collado de la Rimaya (3232 m) mezi Pico de la Maladeta (3308 m) a Pico de la Rimaya (3265 m). Výstup je docela zajímavý, neboť se musíme míjet s těmi, co zrovna sestupují dolů. Po dosažení hřebene je to k vrcholu lehce ukloněným terénem jenom kousek a za chvíli jsme tam. Dohlednost a viditelnost ve všech směrech je neuvěřitelná a fascinovaně hledíme s neustálým otáčením se kolem své osy na velkou část Pyrenejí.

Červeně je značená sjezd, modře potom výstup na stoupacích železech kuloárem

Sjezd z Pico de Maladeta (3308 m)

Na vrcholu se zdržujeme asi půl hodiny a scházíme zpátky. S pomocí cepínu scházíme ze sedla Collado de la Rimaya. Nazouváme lyže a v pozdním odpoledni se pouštíme do parádního sjezdu k chatě La Renclosa. Vybíráme si nerozjěžděné svahy a dle vlastní úvahy střídáme krátké, střední i dlouhé oblouky. Pozor je potřeba dávat v případě, kdy ze Sahary předtím přiletěl zvířený písek a prach. Tyto ingredience mohou v některých místech způsobit prudké zbrždění lyží při sjezdu.

Sjezd z Pico de Maladeta

Přístup na začátek

Letecky Praha – Barcelona, dále po dálnici A-2 směrem na Lleidu (Léridu) – Barbastro – Garus – Benasque – parkoviště Hospital

Rozpis po dnech

Parkoviště Hospital – chata La Renclosa  (2140 m) – stoupání přímo na jih různě ukloněnými svahy k ledovci Glaciar de la Maladeta – v ústí kuloáru skidepot – pěší výstup kuloárem na vrcholové plato – traverz po hřebenu k vrcholu Pico de Maladeta – návrat k začátku kuloáru a sestup k lyžím – sjezd k chatě La Renclosa – od chaty sjezd na parkoviště Hospital