Velký Javorník (1071 m) – skialpový okruh od kapličky ve Velkých Karlovicích

Nejvyšší vrchol Javorníků leží přibližně půl kilometru na slovenském území za česko-slovenskou hranicí nad Velkými Karlovicemi. Popisovaný okruh je nejkratším přístupem na vrchol z moravské strany a nabízí ve svém horním hřebenovém úseku nádherné panoramatické rozhledy z výšky 1072 m nad mořem.

Javorníky – Česko

Převažující sklon svahu
15 °
Lavinové nebezpečí
ne, louky a řídké vzrostlé lesy
Spaní na chatách
ano
Ledovec
ne
Horolezecké úseky
nejsou
Vybavení
skialpový nebo splitboardový set, nebo backcountry lyže
Převýšení
390 m
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
ne
Počet lidí za rok
stovky

Mapa oblasti

Základní trasa

Velké Karlovice – Podťaté – kříž v údolí říčky Lopušanky (možnost zaparkovat) - údolím Lopušanky – přímo po hřebínku k napojení na zelenou značku - sedlo Gežov – po červené značce na vrchol Velkého Javorníku – sjezd po hřbetu přímo na sever nejprve lesem a poté po loukách k autu u kapličky

Podrobný popis

Po projetí Velkými Karlovicemi od Vsetína odbočíme doprava směrem na Podťaté a pokračujeme čtyři kilometry až točně autobusu. Za autobusovou točnou odbočíme před mostkem doprava do údolíčka říčky Lopušanky. Po dalším kilometru dojedeme ke kapličce, kde je možno zaparkovat.

Kaplička, u níž je možné zaparkovat

Výstup na hřeben Javorníků

Za dobrých sněhových podmínek pokračujeme dálel údolím po cestě už většinou na tuleních pásech. Cesta bývá vysněžená, a přesto že se prohrnuje, nikdo tu neprovádí posyp. Místní jsou tvrďáci, a na nákupy jezdí traktorem. Na cestě se zdržíme jen necelého půl kilometru.

Lesní napojení na zelenou turistickou značku

Na prvním vhodném místě odbočíme doprava na strmě stoupající lesní cestu. Víceméně sledujeme cestu, která se drží na hřbetu hřebínku, nebo můžeme stoupat volně vzrostlým smíšeným lesem. Takto nastoupáme 250 výškových metrů až se ve výšce asi 970 metrů potkáme se zelenou značkou přicházející zprava z údolí Tísňavy.

Po zelené turistické značce, na pozadí je vrchol Koncová

Po hřebenu na Velký Javorník (1071 m)

Po zelené značce docházíme po mírně zvlněném chodníčku po chvíli na hranici lesa do sedla Gežov. V sedle se napojíme na červenou značku vedoucí po hlavním hřebenu Javorníků z Kohútky na Kasárna. Na Kasárna vede ze sedla žlutá značka, po které bychom klidně mohli jít. Vrchol je na dohled a v mírném stoupání pokračujeme po červené po hřebeni na Velký Javorník 1072 metrů.

Na hřebenu Javorníků s výhledem na Velký Javorník

Sjezd z Velkého Javorníku do údolí Lopušanky

Jak se dostat dolů k autu? Toto je suverénně nejjednodušší trasa ze všech možných, neboť vede přímo rovně na sever. Na vrcholu dost často fouká, a proto je záhodno popojít k lesu a sundávat pásy v závětří. Dolů se můžeme pustit přímo lesem, anebo po loukách podél lesa ke žluté značce. Po ní popojdeme jen kousek doprava, 100–150 metrů, podle toho, kde se na značce vyskytneme.

Vrchol Velkého Javorníku

Každopádně jen do první pravé zatáčky, kde žlutou značku nadobro opustíme. Zprvu je cesta jen takový neznatelný průsek v lese, ale po 300 metrech začíná lesní cesta. Tou, nebo podél ní řídkým lesem sjíždíme jeden a půl kilometru parádním sjezdem přes spodní louky až k autu. Skoro k autu, neboť posledních 150 metrů musíme opět došlapat po cestě.

Sjezd od žluté značky

Při sjezdu lesem se držíme opět přibližně na vrcholu hřbetu hřebene, nesmíme se nechat zlákat ani vlevo ani vpravo, to by nás svedlo k potoku, a poté by následoval rovinatý přesun. Nic by se nestalo, podél potoků na obou stranách vedou cesty, a ty by nás k autu také dovedly.

Přístup na začátek

Vsetín - údolím Vsetínské Bečvy přes Hovězí a Nový Hrozenkov do Velkých Karlovic - lyžařské středisko Machůzky

Rozpis po dnech

Velké Karlovice – Podťaté – kříž v údolí říčky Lopušanky (možnost zaparkovat) – údolím  Lopušanky – přímo po hřebínku k napojení na zelenou značku – sedlo Gežov – po červené značce na vrchol Velkého Javorníku – sjezd po hřbetu přímo na sever nejprve lesem a poté po loukách k autu u kapličky