Hybridní tulení pásy nejenom do hlubokého sněhu G3 SCALA

Hybridní tulení pásy nejenom do hlubokého sněhu G3 SCALA

Na veletrhu ISPO 2016 představila kanadská firma G3 svůj model SCALA, u něhož je kombinován nylonový tulení pás Alpinist s plastovou polyuretanovou přední částí. Plastový úsek vzdáleně přípomíná přes sebe ložené „rybí šupiny“ posazené do oblouku symetricky kolem podélné osy lyže.

Údaje výrobce:

Výbava: stoupací pásy G3 SCALA
Barva: hybridní špička červená, zbytek páse v tradiční bílo-modro-červené kombinaci G3
Ořez: nylonový pás i plastovou hybridní špičku je možné ořezat podle tvaru lyže ořezávacím nožem G3
Dostupné délky: S 153-169 cm, M 168-184 cm, a L 183-199 cm
Dostupné šířky: 100, 115 a 130 mm
Úchyty:
Hmotnost:
Infocena: 4995 Kč
Dodává: Boatpark.cz
Více info na https://www.boatpark.cz/g3-scala-6.html

Fotogalerie G3 SCALA >>

Proč kombinace polyuretanu a nylonového pásu?

Vývojáři G3 chtěli kombinací plastu a nylonového pásu zlepšit skluz a průstup jakýmkoliv hlubokým sněhem na různých sklonech svahů včetně strmých traverzů. Jak se jim to podařilo? G3 SCALA jsme měli možnost vyzkoušet v květnovém firnovém Norsku a následně i v Japonsku na začátku roku 2017. V Norsku týden před naším příjezdem byly různé druhy sněhu ideální k testování. Bohužel, dva dny před příletem do Osla začalo pršet nejenom v údolích, ale i ve výškách přes dva tisíce metrů. Následně se opět ochladilo, takže všechny dostupné svahy, sedla a vrcholy byly pokryté tlustou kompaktní vrstvou tvrdého a zledovatělého sněhu. I přes silnou aktivitu slunce během dne podklad nedokázal změknout, takže hlavní předpokládanou oblast použití (hluboký prašan nebo další druhy sněhu, kde se prošlapává do půl lýtek) tuleních pásů G3 SCALA jsme v Norsku nenašli.

Úplně odlišná byla situace na přelomu ledna a února 2017, kdy jsme se vydali za prašanem na japonský ostrov Honšú. Zatímco v jarním Norsku jsme na prašan nenarazili, v Japonsku byla situace přesně opačná – kromě prašanu jsme nenašli žádný jiný sníh. Během dvoutýdenního pobytu na Honšú jsme se věnovali jedno odpoledne freeridu, a v ostatních dnech jsme šlapali na tuleních pásech v různě hlubokém sněhu. Testovací podmínky pro „trail-breaker“ tulení pásy G3 SCALA LT tak byly dokonalé.

K testování jsme měli lyže G3 FINDr 102 s vázáním G3 ION. Tulení pásy G3 SCALA byly demo vzorkem s „dvouháčkovou“ novou patou k uchycení vzadu na široké zakončení lyže, a to včetně různých rockerů. Pásy G3 SCALA se dodávají ve třech šířkách 100, 115 a 130 mm, takže je jasné, že se jejich použití nepředpokládá u tradičních skialpinistických lyží s šířkou pod vázáním pod 80 mm. V Japonsku jsme měli na otestování „lehčí“ variantu tuleních pásů SCALA pod názvem SCALA LT. Firma G3 sídlí ve Vancouveru v Britské Kolumbii, což je ideální místo pro testování nových výrobků určených pro skialp a splitboard v bezedném prašanu. Ten ale není ve stejném množství a kvalitě na celém světě, a proto byly pásy před uvedením na trh kromě Kanady testovány také v Jižní Americe, Evropě a také v Antaktidě.

Plastový stoupací pás není úplnou novinkou, když jsou už několik let dostupné celoplastové stoupací pásy Fischer Profoil. Návrháři G3 při návrhu hybridního pásu vzali v potaz nejenom hluboký sníh, ale i nutnost traverzování ve strmějších terénech na různorodém podkladu. Výsledkem jsou šupiny ložené do oblouku tak, aby polyuretanová část pásu držela velmi dobře i v traverzech.

Šupinatý povrch pásu ve tvaru spláclého U

Tvarování a poklad šupin je zamýšlen tak, aby se pás, a tím i samotná lyže udržely na sněhu v jakémkoliv směru, kde chce lyžař stoupat. Velikost šupin a jejich tvar se mění od osy lyže k jejím okrajům ve tvaru splácnutého U směřovaného ke špičce lyže.

Hybridní špička kombinují klasický pás s plastovou částí je v místě propojení vyřešena dvouvrstvě. Klasická část pásu je tvořena osvědčeným všestranným modelem Alpinist. U lyže je bezlepidlový pás a v místě propojení s klasickým tulením pásem je vybrání ve tvaru U, na nějž je nalepen klasický pás. V místě dvou vrstev má tento přechod plast-pás větší tloušťku než zbytek tuleního pásu. Z hlediska dlouhodobého použití v obtížných sněhových podmínkách může být toto rozhraní kritické pro celkovou životnost lepidla na klasickém pásu v rámci G3 SCALA. Důvodem je to, že plastová část pásu drží na lyži pouze tahem mezi úchyty na špičce lyže a přilepeným pásem fixovaným na konci.

Samozřejmě, že první co příjde na mysl v případě, že na pásu není lepidlo (a nejedná se o bezlepidlový tulení pás) je to, zda se pod plastovou přední část dostává sníh. V Norsku na tvrdém podkladu nebylo nic, co by se mohlo pod plastovou špičku dostat. Opačná situace byla v Japonsku, kde byl každý den hluboký prašan s tím, že jeden den za 24 hodin napadlo ve vrchních partiích 80 cm sněhu! V Japonsku se na pásech stoupalo jak v přímém směru, tak také v různě strmých traverzech se spoustou otoček. Hlavně při traverzování a otáčení mezi traverzy byly zpočátku obavy, zda se sníh dostane pod špičku pásu. Tyto obavy se ukázaly jako bezpředmětné, neboť při správném nalepení a vypnutí pásu víceméně není možné, aby se u použité SCALA LT dostal sníh z boku špiček. Plastová špička je pevná, dokonale sedí na lyži a sníh by se pod ní mohl dosta jedině v případě člověkem násilně vyvolaného oddálení pásu od skluznice lyží. To ovšem není reálný případ.

Shrnutí hybridní pásy G3 SCALA a SCALA LT

Pásy G3 SCALA a SCALA LT jsme vyzkoušeli jenom na tvrdém podkladu na norských ledovcích, stejně jako v různě hlubokém pověstném japonském prašanu. Nevyzkoušeli jsme přímé srovnání, kdy by na jedné lyži byl klasický pás G3 Alpinist a na druhé pás G3 SCALA nebo G3 SCALA LT. Výsledné dojmy z vyzkoušení v Norsku i Japonsku jsou kladné – pásy G3 SCALA a SCALA LT měly standardní G3 skluz při pohybu přímo. Při absolvovaných traverzech ve strmějším terénu na přední plastovou část v Norsku ani nedošlo, takže se šlapalo standardně s maximem zátěže kolem středu lyže. V Japonsku byly pásy G3 SCALA LT i s lyžemi při prošlapávání stopy zcela pod sněhem. Vzhledem k hloubce sněhu byly většinou dost pod sněhem lyže s pásy i na druhé či třetí pozici za prošlapávačem. Pásy se po všech stránkách chovaly na lyžích G3 FINDr standardně a sníh se nedostal pod přední plastovou část s absencí lepidla.

Co nás zaujalo:

  • profilovaná polyuretanová špička procházející vším, ideální na prošlapávání stopy v hlubokém sněhu
  • propojení plastu a pásu
  • sníh se nedostal pod plastovou přední část
  • zúžení a minimalizace plastové části u pásů G3 SCALA LT
  • placaté poskládání pásu

Značka G3 sídlící ve Vancouveru v Britské Kolumbii se přes dvacet let věnvuje různým výrobkům pro skialpinisty, freeridery, telemarkové lyžaře a splitboardisty. V současné době nabízí velký výběr skialpinistických a freeridových lyží, několik typů vázání pro skialp a telemark. Z dalších výrobků jsou velmi rozšířené jejich tulení pásy. S lyžemi G3 absolvovali členové Beton Ski Teamu Martin Šťourač a Karel Svoboda několik svých výprav od dvojkombinace Pik Komunisma a Pik Korženěvskoj v roce 2014 až po osmiměsíční výpravu One World Two Skis, nebo-li Nahoru a dolů Hedvábnou stezkou v roce 2015.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: