Malý Javorník  (1019 m) – skialpový okruh z údolí Stanovnice

Malý Javorník (1019 m) – skialpový okruh z údolí Stanovnice

Údolí Stanovnice je pro svou odlehlost v porovnání s okolními místy v Javorníkách velice málo navštěvované. Je zhruba na půl cesty mezi Kasárnami a přelidněnou Kohútkou. Ačkoliv leží stranou zájmu, tak nabízíí překvapivé možnosti skialpových okruhů.

Česko

stovky

Mapa oblasti

Základní trasa

Stanovnice – žlutá turistická značka vedoucí přímo na jih – Frňovské sedlo – červená turistická značka na Malý Javorník (1019 m) - z vrcholu přímo na sever po hřebínku do údolí na konečnou autobusu Spálená

Podrobný popis

Pojedeme li směrem od Vsetína, odbočíme v Karolince u kostela doprava směrem k vodní nádrži Stanovnice. Po vrstevnicové cestě se provlníme kolem vody do údolí na rozcestí Skaličí, kde je také předposlední zastávka autobusu Háj s možností parkování. Je to 6 km od Karolinky.

Opouštíme žlutou značku – varianta výstupu více vpravo od Frňovského sedla

Výstup z údolí Stanovnica na hřeben a Malý Javorník

Žlutá turistická značka nás povede přes 400 metrů po asfaltové cestě, která bývá prohrnutá. Pokud není čerstvě nasněženo, je lépe lyže poponést až ke kapličce, u níž žlutá značka odbočuje doprava na lesní cestu. Ani tato cesta nebývá úplně v dobré kondici, ale už se to dá obejít krajem. Po čtvrt kilometru definitivně odbočujeme doleva. Lesní cestou projdeme na rozlehlé louky, kde si užijeme rozhledy na Stanovnickou Kyčeru na západě a Gigulu na východě. Po znovuzanoření do lesa je to jen 1,5 km na hlavní hřeben Javorníků.

K červené turistické značce zbývá jen kousek

Po červené značce ve stylu dolů – nahoru – dolů – nahoru pokračujeme necelé dva kilometry na vrchol Malého Javorníku (1019 m). Z vrcholu kvůli vzrostlým stromům žádný velký rozhled nečekejte, takže jenom občerstvení a příprava ke sjezdu.

Frekventovaný vrchol a rozhledy žádné

Sjezd z Malého Javorníku

Z vrcholu Malého Javorníku se vydáme přímo na sever mezi stromy skoro po rovině zhruba 200 metrů. V prašanu je dobré si ponechat nalepené tulení pásy. Následuje třista metrový sjezd lesem, což je nejlepší úsek celého výletu. Díky severní orientaci a nadmořské výšce je tu záruka kvalitního prašanu.

Vrchní pasáže sjezdu

Po sjezdu do plytkého sedýlka po Č/S hranici máme před sebou kótu 938 m, kterou obejdeme zleva. Poté je potřeba se držet temena hřebínku a přes tři louky kolem posedu trefíme lesní cestu na ostrém hřebínku. Pro zpestření je nalevo ještě jedna louka, ze které se dostaneme traverzem po lesní pěšině až dolů k potoku u konečné zastávky autobusu. K autu to máme necelý kilometr.

Přístup na začátek

Vsetín Karolinka – Stanovnice – odbočka Skaličí – možnost parkování

Rozpis po dnech

Stanovnice – žlutá turistická značka vedoucí přímo na jih – Frňovské sedlo – červená turistická značka na Malý Javorník (1019 m) – z vrcholu přímo na sever po hřebínku do údolí na konečnou autobusu Spálená

Ubytování a jídlo

nedaleké Velké Karlovice nabízejí velké množství ubytovacích a restauračních kapacit